Robmob 0 Postad 8 Juni , 2007 Hej! Har ett problem med min kylning som jag ej blir klok på. Har sötvattenkylning halvsystem v8 aq231. JAg har nya limpor/knän så kylningen där är inget problem. Men kylningen imotorn strular och går varmt. När jag kör typ 3-5 knop så har jag kylning men så fort jag gasar på så stiger tempen dramatiskt upp på rött. stannar jag och frikopplar och gasar en stund så sjunker tempen igen.Har provat och köra utan termostat och då går det bra men för kallt så det är ju ingen bra lösning. jag har provat och bytt termostaten samt luftat systemet så gott jag kunnat men ingen bättring. Jag har vid ettt tillfälle när jag gav mig ut då funkade kylningen helt plötsligt, kanon tänkte jag. Men nästa gång jag gav mig iväg så gick det varmt igen. Finns det nån som har någon ide som jag inte har tänkt på vad det kan vara eller gärn heta tips. Tack på förhand Robbie Senast ändrad av Robmob | 08 juni 2007 | 11:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 8 Juni , 2007 Hej! För mig låter det som skräp eller rostflagor i limpor eller kylkanaler som kan lägga sig för ibland och sedan flytta på sig vid olika flöden på vattnet. Kolla också att du har tillräcklig tillförsel ifrån intaget efter impellern så inte drevet har sugit in skräp och det är tätt den vägen. Har du åkt på grunt vatten där lera kan ha sugits in i drevet? Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 8 Juni , 2007 Hej Persk! Jag har kollat flödet på sjövatten sidan och det verkar funkabra. har satt dit en transparant slang för att se flödet på inkommande vattnet från drevet och det är en jäkla sprutt samt att limpor och knän är kalla o fina. Det är på motorsidan som problemet är det invändiga systemet. Jag verkar ha cirkulation för vattnet i expansionskärlet blir varmt samt slangar från termostathuset som går in i motorn blir också varma så det verkar cirkulera men det blir ändå för varmt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 8 Juni , 2007 Hej Persk! Jag har kollat flödet på sjövatten sidan och det verkar funkabra. har satt dit en transparant slang för att se flödet på inkommande vattnet från drevet och det är en jäkla sprutt samt att limpor och knän är kalla o fina. Det är på motorsidan som problemet är det invändiga systemet. Jag verkar ha cirkulation för vattnet i expansionskärlet blir varmt samt slangar från termostathuset som går in i motorn blir också varma så det verkar cirkulera men det blir ändå för varmt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser