Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
uler41

Hur ladda littet batteri till min Suzuki 15hk fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver kunna ladda mitt batteri till min Suzuki 15hk fyrtakt. Som det är nu får jag en växelspänning ut från motorn. Jag behöver ju likspänning.

 

Skulle jag kunna köpa= artilel nummer =85-871-15 på Elfa? =Stabiliserad strömförsörjning 15-25Växel spänning in och 12v 1A likspännig ut!

 

Jag funderar då främst på att om denna utspänning klarar att ladda mitt batteri? Generatorn till en bil ger ju typ 14V för att kunna ladda bilbatteriet på 12V fullt.

 

Någon som har ett bättre tips? Enkelt och inte för dyrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du ska ha med spänningsstabilisator, 12 volt blir inge bra...

Jag tror det räcker med en likriktare för att du ska få laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns det inte en risk för att utspänningen då kommer att variera en massa beroende på varvet på motorn? Vill ju inte paja mitt dyra ekolod!

Men jag tror också att 12V ut blir för dåligt att ladda batteriet med....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en 12V stabilisator för att driva elektriska manicker med. Den går förmodligen sönder om du kopplar den till ett batteri, den tål knappast den ström batteriet kommer att dra, och den ger bara 12V ut, dvs batteriet blir knappt halvladdat.

 

En batteriladdare begränsar strömmen så den inte själv går sönder och slutar ladda när batteriet börjar bli fullt.

 

Fast i ditt fall räcker nog en sån här, köp en som tål 15 A, mer borde inte din generator orka ge: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=1533.htm

 

Koppla in din generator på växelströmspolerna och ladda batteriet från likströmspolerna.

 

Kolla med voltmeter att batterispänningen snyggt stiger sakta upp till max 14.4 V när du startar motorn. Sakta betyder några minuter upp till en halvtimme/timme. Då fungerar laddningen.

14,4 V? Men mitt ekolod då? Lugn, lodet är gjort för 12V batterisystem som laddas, den tål 14.4V. Sålänge du har batteriet inkopplat är det lugnt. Om du råkar ta bort batteriet så lodet får spänning enbart från motorn är det risk att det ryker.

 

Eftersom du inte har någon laddningsregulator så kommer spänningen att stiga uppåt en 19 V. Det borde lodet också tåla. Det minskar livslängden på batteriet. Det man sparar in på enklare laddare gör att man får köpa nytt batteri lite oftare. Eller så får man leka laddningsregulator själv och dra ur sladden från motorn när det är fullt i batteriet.

 

Det finns en liten risk att generatorn i motorn blir för varm om batteriet drar för mycket ström. Men ett litet MC-batteri borde funka.

 

Och nej, det är inte så snällt att ladda batterier med likriktad växelspänning. Men ditt batteri åldras även av andra orsaker, det här borde inte spela så stor roll i sammanhanget.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 08 juni 2007 | 11:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så...

I alla fall på äldre utombordare, om jag fattat rätt, har endast likriktare som laddar. Dock är strömstyrkan så låg att spänningen går sällan över 14-15 volt, det är batteriet som bromsar.

Dock om man kopplar bort batteriet skenar spänningen iväg och det kan hända saker! Jag hade i somras en glapp huvudströmbrytare, vilket resulterade i en trasik voltmätare, en trasig varvräknare och en trasig likriktare!

Efter att likriktaren gick sönder så klarade sig resten då den slutade ladda helt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jo en likriktare tänkte jag också på, men va rädd för de höga spänningarna!

Om jag kompletterar den med en kondensator på likspänningssidan, mellan och - får jag ju en finare likspänning eller hur? Borde inte det va bra? någon som testat med bara en likriktare eller liknande?

tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensator, mja, det kanske går att se någon liten skillnad om man mäter med oscilloskop, men knappast värt besväret att koppla in.

 

Ett blybatteri en ganska bra kondensator själv, det har lågt inre motstånd och tar hand om spänningstoppar och dalar. Det håller i spänningen bra sålänge det är inkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en voltmeter. Kolla om du någonsin får för hög spänning. Skulle inte tro det. Man förbrukar ofta mer än man laddar i.
 
Batteriet är då en bra stabilisator. det är först när batteriet börjar bli fullt som det kan skena iväg uppåt 15-16V. Det kan ta timmar från ett halvladdat batteri.
 
Kolla volten ibland.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en likriktare men eftersom det regnar tänkte jag även koppla in en regulator till mitt elsystem. Vill inte skada ekolod GPS mm. Samt att det kan va skoj att bygga!

Någon som har en ritning hur man bygger en? Eller vart man kan köpa en för en billig peng?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då skiter jag i regulator.

Vi mätte kompisens gammla cresent 45hk igår och den lägger  ut 0-40V växel beroende på varv. Han lär iaf behöva en regulator då eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade i Biltema kattalogen där finns ju också laddningsrelän, eller är det bara gammla Laddning relän från Volvo som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säkert. Ni mätte direkt på trådarna utan anslutet batteri antar jag?

 

Det är inte så mycket kraft bakom spänningen, kopplar ni in ett batteri (via en likriktare) så sväljer batteriet strömmen och drar ner spänningen till rimliga nivåer.

 

(Det här är orsaken till att man inte får koppla ur batteriet när motorn går. Då sticker spänningen iväg uppåt och en klen likriktare kan gå sönder, för att inte tala om ansluten elektronik som radio, GPS, VHF etc.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns? Lyckades inte hitta dom när jag letade förra gången...

 

Du har rätt! Trevligare med mindre rostiga burkar. Dom gör samma sak allihopa så det är bara att köpa den billigaste. Enda problemet är att lura ut vilken anslutning som är vad.

 

Och som sagt är det nästan overkill med laddregulator på en mindre utbordare. En rejäl inombordare med 55A generator bör däremot ha regulator för att inte koka batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag handlat ett laddrelä på Biltema, till en opel blev det.

Inte ett skit står det på det vad som skall anslutas vart.

3 anslutningar finns jord, mäter jag dessa 3 så hänger en av dessa ihop med jord. kort sakt har jag då bara 3anslutningar.

 

hur får jag då ihop detta? Nog måste jag ha två anslutningar till växel spänningen och två att ta ut den stabiliserade likapänningen eller? hur får jag ihop det på 3 anslutningar?

 

Va ut och titta på laddrelät i min volvo men där sitter det fast på generatorn så det sa inte så mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Många tack Anders, jag mistänkte att det va så. jag Skall prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en principskiss hur det ska kopplas. Det bökiga är att hitta rätt anslutningar på rätt burkar. Där brukar stå konstiga saker som Tx 85 och annat. Om du handlar likriktaren på ELFA så är den märkt med ~ och plus och minus. Men laddreläerna är gjorda av bilmekaniker utan elutbildning. :-)

 

Sidokommentar: moderna generatorer har både likriktare och laddrelä ihopkopplade i en (svindyr) elektronikbox som sitter direkt på generatorn. Då kommer det bara ut en pluskabel från generatorn som man kopplar direkt till batteriet. Men alla bitarna finns med även där.

 

Edit: en viktig sak kopierad från annan tråd:

Viktigt: Ha respekt för batteri 12V när du kopplar om kablarna!

Innan du skruvar fast en kabel så nudda emot först. Om du råkar ha tänkt fel och kortsluter plus till minus så märks det på smällen och gnistan som blir. Om man stoppar in kabeln och drar åt och har kopplat fel så har du en glödande rykande kopparkabel inom några sekunder, då är det svårt att komma åt att skruva loss.

 

Ändring 2 juli:

Jaha, då får man bara skämmas, uppenbarligen har jag missuppfattat vad en laddningsregulator gör. SKISSEN OVAN ÄR FEL. Se Gunnars inlägg nedan.

Det här inlägget får väl ligga kvar så de som läst tidigare kanske ser att jag hade fel.

 

Mitt sista råd, om det nu är värt något, är att någon reglering knappast behövs på laddning från en ganska klen utombordare.

 

(Hoppar i sjön, med röda öron.)  /A

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 02 juli 2007 | 09:59

post-15159-1394235126,4186_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooops, nu kom ditt svar för mitt svar. Jag ville justera bilden men det gick inte så jag skrev nytt inlägg istället. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang spänningarna så låter jag min gamla murcla ladda runt 17 volt utan några problem detta är en 80 hk och spolarna lämnar endast någon amp så det klarar även ett litet batteri av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De flesta laddregulatorer för bilgeneratorer är väl avsedda för att anslutas på fältlindningens jordsida.

 

Anslutningen (DF) på regulatorn som ska reglera laddströmmen genom fältlindningen (som strömförsörjs 1:st genom laddlampan ansluten på D och sedan så fort generatorn börjar ladda via de klena interna dioderna (blå i bifogad bild) och mäter generatorns utspänning på D ) är i princip en kortslutning til jord så länge generatorns utspänning understiger den max-ladd-spänning regulatorn är inställd på (typiskt 14.4 Volt), och ett avbrott så fort spänningen är lika-med eller över.

 

Sådana regulatorer kan inte användas till ditt ändamål..eller..

 

kanske om DF ansluts som styrspänning (jordsidan på manöverspolen) till ett relä som bryter förbindelsen likritare/batteri när batterispänningen överstiger 14.4.

 

men vete tusan om det inte blir ett rejält reläklatter av-på-av-på när batteriet börjar bli full-laddat.

 

vilket ju kan fixas med en transistor som/istället för relä..

 

Eller också ser man till att ha lite koll bara, med en typisk peltier-element-kylbox ansluten så finns det inte en chans att batteriet kan bli överladdat.smiley-smile.gif\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 juni 2007 | 19:49

post-22127-1394235126,5333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Så lite kunde man om laddnings-el från generatorer. Suck.

Se ändring i mitt inlägg ovan. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...