Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Hell_Coyote

Luft i systemet, Farligt?

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om det är farligt med luft i systemet

och om det går att laga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja det beror på?

Luft i blodsystemet är farligt, men i andnings systemet är det ofarligt.

Allt går att laga om det är luft i systemet utom möjligen om det är frugan som behandlar dig som luft, det kan bli svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, föregående talare har ju rätt, men va lite snälla mot nya medlemmar nu!

Vilket system är det du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG!

Du säger att du har luft i systemet. I vilket system menar du då? Menar du i bränslesystemet? Berätta vad du har för båt och motor och ge oss lite mer kött på benen hur ditt problem artar sig så ska vi försöka att hjälpa till med bra svar.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar luft i bränslesystemet: ofarligt, men motorn stannar eftersom den inte får någon bensin/diesel. Den startar igen när man avluftat.

Luft i kylsystemet; ofarligt och löser sig själv när man kört några minuter.

Luft i hydraulen till trimplanen: de går inte sönder, men fungerar konstigt, flyttar sig inte alls eller ryckvis. Måste avluftas, se instruktionsboken.

Luft i segelsystemet: helt ofarligt. Om det inte blåser storm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5000 kr?? Med eller utan personen ombord?smiley-wink.gif\  

Strunt samma, men ha hur som helst en riktigt fin sommar!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va en pen båd.

Är det bara luft i bränslesystemet och motorn i övrigt är ok så kommer du ha mycket glädje av båten. Priset är ju acceptabelt - vad får man för 5000 kr idag om man koper båtprylar.

Anders skrev; Om du menar luft i bränslesystemet: ofarligt, men motorn stannar eftersom den inte får någon bensin/diesel. Den startar igen när man avluftat. och det är ju rätt i och för sig - MEN.

Det kan va farligt om motorn stannar pga luft i bränslesystemet på fel ställe. Samma gäller även skit i filter mm.

Det farliga är om det är läck i bränslesystemet och motorn suger luft när du behöver all kraft du kan få. Det hände mig en gång när jag skulle gå förbi Stångehuvud (Lyekil - ett av de värsta ställena på västkusten) Jag fick inte segla för frun och motorn stannade pga att den sög luft i en dålig annslutning i bränslesystemet.

Jag hade focken klar att hissa och klarade mig med ett nödrop.

Du måste ju få ordning på luftproblemet. Du får börja så att du får med dig bränslet från tanken.

Två av de båtarna jag haft har haft tanken högre än motorn. Där är det aldrig något problem att få fram bränslet och att lufa. Det tog visserligen lite tid härom dan när jag fyllde på bränsle i en helt tom tank med nya bränsleledningar och ny filter.

Det finns en tråd här på MG där ämnet diskuterades ärom dan. Där finns en del att hämta.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=162957

tommy 

Senast ändrad av toaen | 08 juni 2007 | 12:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...