Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
bebr

Fyrtakt eller E-tec

Rekommendera Poster

Har tänkt köpa ny utbordare och vill ha synpunkter om vad som kan vara bästa val av Yamaha 60 fyrtakt eller Evinrude 60 E-tec.

 

Hur mycket dyrare kan sevice mm. bli på en fyrtaktare under en 10-årsperiod.

 

Vilken motor kan man räkna med har längst livslängd mm.

 

Hälsn. / bente

 

Senast ändrad av bebr | 08 juni 2007 | 08:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hur tveklöst som helst ha valt en E-Tec före någon 4-taktare!!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den ständiga frågan... Det finns två läger:

1. Köp E-tec det är överlägset

2. Köp 4-takt det är överlägset.

 

Så mitt råd är lyssna inte på nån av dem för självklart är inte valet så självklart. Det beror på hur du använder motorn.

 

Skillnader:

Bränsleförbrukning: Ingen större skillnad.

Miljö: Ingen större skillnad

Ljudnivå: Fördel fyrtakt på låga varv annars samma. Lyssna nu inte på dem som säger att men det är ju samma decibel. Lyssna själv så märker du att ljudet uppfattas lägre på en fytakt.

Vibrationer: Fördel fyrtakt.

Vikt: Fördel tvåtakt

Acceleration: Fördel tvåtakt.

Hastighet: Ingen skillnad

Trolling: Fördel fyrtakt

Pris: Tittar man på sakerna ovan är skillnaderna såpass små att jag tror ärligt talat ingen bryr sig om de små skillnaderana. Skulle isf. vara om man kör mycket långsamt så framstår fyrtaktaren som valet och om man håller på mycket med vattensporter så framstår två-taktaren som valet.

Men priset är troligtvis den den viktigaste faktorn för de flesta av oss och problemet är att ser man på totalekonomin är det ingen markant skillnad här heller. Fytaktaren har högre servicekostnader, men i gengäld är andrahandsvärdet högre.

 

Summering: Personligen säger jag såhär: Kör du mycket vattensport köp 2-takt. Gör du inte det köp 4-takt för det är ett tryggare köp när du skall sälja och bara den känslan av att personen som kastar loss säger:Skall du inte starta motorn innan? när du redan gjort det talar för sig själv.

Men slutligen tycker jag du skall lyssna själv på motorerna för vi upplever ljud olika.

 

Senast ändrad av pebbenp | 08 juni 2007 | 11:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va bra att du delar med dig av vad du skulle välja utan att motivera svaret. Killen blev nog säker på vad hans ka välja nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte att jag försökte motivera ganska bra vad som skiljer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gjorde du verkligen.. Ett mycket bra svar.

Tänkte mer på Roddarns inlägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig e-tec har första servicen efter 3 år eller 300 timmar och att fyrtakt har första servicen efter 10 timmar och därefter var 100e timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja....läs Yadis argument här ovan....det är ett väldigt bra argument som innebär ganska många sköna tusenlappar som man sparar in! Lägre vikt med E-Tec är ett till argument som talar för. 4-taktare är oftast dyrare att serva och oftast svårare att klara av att serva själv. E-Tec är troligen rappare i axet. I ren driftsäkerhet spelar det ingen roll vad man väljer. Båda motorerna är väldigt tillförlitliga och mycket bra.

 

Vad man känner för och vilket val man gör är upp till var och en, men detta är en del av mina argument. Att nämna alla känns bara som en utmaning som kan reta folk då det här verkar vara ett väldigt känsligt ämne! 2.gif\  (Men då syftar jag faktiskt inte på någon som ännu har visat sig i denna tråden vill jag tillägga.)

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall va 2 slag i takten gossar inget slår en två taktare gött drag!!

 

 

OBS OBS OBS Min högst personliga åsikt OBS OBS OBS

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man är alla olika här i världen. Själv tycker jag det kvittar om 4taktaren kostar mer. Skilnaden i pris är inte det som avgör om jag ska ha båt eller inte. Och vad det gäller servicen så känns det inte heller som den är så dyr att man inte kan ta det. Däremot skulle jag inte under pistolhot hänga på en stånkande skakande 2taktare på båten. Känns som

gammal teknik som jag tyckte va bra på morfars tid.smiley-tongue-out.gif\ 4taktaren är ruskigt tyst och bekväm och det är i mina ögon värt massor.  Men som sagt endast min åsikt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...