Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
Pheubus

kokande vatten i en sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Hej!

Jo det är så att i tider då varenda mekaniker är fullbokat fram till deras semester går min kylning sönder! Jag har en volvo penta MD7A med sötvattenkylning. Mitt problem är att vattnet börjar ryka och nästan koka direkt efter att man har satt motorn på framåtdrift.

Jag har tagit ut termostaten men det gör ingen skillnad, jag har kontrollerat att cirkulationspumpen på sötvattenkylningen fungerar, jag har fyllt på med massor av sötvatten i systemet och jag har kontrollerat att det kommer ut vatten ur avgasröret.

Vad mer kan vara fel? Hur mycket vatten ska det komma ut ur avgasröret egentligen, kan det vara för dåligt flöde och hur fixar man det? Kan det vara avgaskröken som är felmonterad eller trasig på något sätt? Kan det vara någonting med värmeväxlaren trots att sötvattnet och kylvattnet tar sig runt i systemet? Några andra förslag på felorsak?

Jättetacksam för svar! Man känner sig rätt ensam när motorn går sönder mitt i högsäsong!

Vänliga hälsningar

/Jonatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att du har ett halvt system. Sötvattnet kyls av sjövattnet...

Töm ur hela systemet. Demontera värmeväxlare, då rören ganska säkert är helt igensatta. Blås ur dom med en högtryckstvätt eller tryckluft. Montera alltihop igen med NYA packningar överallt. Hoppas det fungerar för dig. Sprängskiss på hur det ser ut http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx

Senast ändrad av Reine | 08 juni 2007 | 06:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är vattnet som går in i kröken hett?

Då är det dålig fart på sjövattenpumpen. Vattnet som går ut i kröken och vidare med avgaserna ut i avgasröret ska vara knappt ljummet, oftast helt kallt. 

Annars är det nog en kylkanal som fastnat igen. Om något fastnat,, t.ex en impellervinge kan det vara bra att spola bakvägen så den kommer ut samma väg som den kom in. 

Hur vet du att sötvattnet tar sig runt i systemet? Är det stopp så ser du inte det utifrån. Eller har du provat att öppna och se om det kommer vatten?
Annars kan det kanske vara ett test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla röret som sitter på höger sida av motorn bakifrån sett i höjd med termostaten.

Det smala röret och som sitter med en klammer.

Ta bort klammern och ryck loss röret och kolla så det inte har koxat igen där i blocket. Hade det felet på min MD 7a.

Ps. sitter en gummipackning där åxå var rädd om den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar!

Jag ser att sötvattnet går runt i systemet genom att vattnet som kommer från motorn pumpas ut i expansionskärlet. Menar du, forgus31 att det kan vara stopp trots att det pumpas ut vatten i expansionskärlet?

Sjövattnet som går in i avgaskröken är knappt ljummet ens så det borde vara något fel på värmeväxlaren. När du säger att en kylkanal kanske har fastnat menar du i värmeväxlaren eller i motorn?

För mig verkar det mest troliga att värmeväxlaren är fel på något sätt. Om någonting har fastnat hur spolar man ut det lättast?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite osäker på den här värmeväxlaren då jag har haft turen att inte ha nåt problem med den. Men det kommer säkert så jag spekulerar gärna.

Värmeväxlaren är i grunden en enkel konstruktion. Kallt vatten från sjön kyler varmt vatten som cirkulerar i motorn. Är värmeväxlaren trasig dvs ett hål mellan sjösidan och glykolsidan blir glykolvattnet utspätt med saltvatten om man seglar i havet. En smaktest ger besked.

Om det inte smakar lite salt om glykolvattnet (man kan smaka och spotta ut som vinkännarna) är det nog inget fel på värmeväxlaren utan det sitter igen i nån kanal.

Du har ett sjökylvatten som är svalt, som det ska va. Nu tänker jag med bokstäver:

Om vattnet från sjön är svalt kan det bero på?

Cirkulationen är dålig i nån kanal i motorn så vattnet går mycket sakta genom en del kanaler i motorn och motorn blir överhettad. Vattnet från pumpen trycker bra och indikerar bra tryck till expansionskärlet.

Det kan vara något som fastnat i en kylkanal i motorn. En gammal impellervinge eller en massa junk från motorns saltvattensperiod.

Jag skulle ägna lite tid åt att trycka vatten bakvägen i motorns och värmeväxlarens kanaler. Då är det lättast att få ut större partiklar som inte kan komma längre i färdriktningen. Bättre att backa då.

Detta är ett resonemang och jag har inte råkar ut för det ännu som sagt.

Men jag var på god väg, då jag hittade en impellervinge som just lagt sig i sjövattenpumpens utgång. Där låg den snyggt, fullt synlig vid vårens impellerbyte. Om den kommit vidare hade den kanske tryckts tillbaka om man kopplat vattenslang och tryckt tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När fick motorn sötvattenylning? Om den konverterades efter några år i saltvatten och man inte rengjorde kylkanalerna i motorn vid konverteringen är de säkert fylla med rostflagor.

En så snabb kokning som du beskriver indikerar att det är kylkanalerna i motorn som är igensatta.

Men börja som några andra föreslog att kolla:

att värmeväxlaren inte är igensatt,

Elpumpen på sötavattensidan fungerar

Om felet fortfarande kvarstår är det bara att bita i det sura äpplet dvs att rensa kylkanalerna i motorn. Antagligen behöver du montera ur motorn och när du ändå gör det om du har en gummibälg byt den samtidigt. 

Kommer inte ihåg konstruktionen på MD7 men har för mig att det på MD5 är en liten shuntförbindelse som ska pluggas med en mässingsbit vid sötvattenkonvertering så att allt vatten tvingas passera värmeväxlaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har fått många tips,här kommer ett till,om saltvattnet går in och ut på samma sida på växlaren kolla mellanväggen ,kan vara hål och vattnet går ej genomväxlaren.

MVH Birger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bar sätt är att bypassa växlaren och kyla motorn med sjövatten, funkar det så är växlaren igensatt. För övrigt så är växlarna som säljs rena skräpet, jag köpte en renoverad motor med växlare, tillverkad av koppar, omöjlig att rengöra eftersom gavlarna var lödade. Byggde en själv i rostfritt med hjälp av sonen som svetsar rostfrott, bultade gavlar lätt att demontera och rengöra.  Se bild...

post-14152-1394235103,8666_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu funkar det!
Jag vet inte riktigt vad som gjorde att det började fungera eftersom jag gjorde flera saker innan jag gjorde en funktionskontroll.
Det jag gjorde vara att byta ut en impeller till sjövattenpumpen (trots att den gamla såg exakt likadan ut som den nya), bytte termostat, kopplade in en vattenslang bakvägen och spolade motorn, spolade igenom värmeväxlaren med vattenslangen både färskvatten sidan och sjövattensidan samt täppte igen en springa som gjorde att allt sjövatten inte gick igenom växlarens inre rör utan bara gick tillbaka i sjön. Springan såg ut att vara gjord i fabrik men kan inte förstå varför.
Personligen tror jag att springan var felet men hur som helst fungerar den nu och klarade av att gå i 9 timmar utan att koka så nu återstår bara att tacka så mycket för alla tips!
Vänliga hälnsingar
/Jonatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...