Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Pheubus

Kokande vatten i sötvattenkylningen

Rekommendera Poster


Hej!

 

Jo det är så att i tider då varenda mekaniker är fullbokat fram till deras semester går min kylning sönder! Jag har en volvo penta MD7A med sötvattenkylning. Mitt problem är att vattnet börjar ryka och nästan koka direkt efter att man har satt motorn på framåtdrift.

 

Jag har tagit ut termostaten men det gör ingen skillnad, jag har kontrollerat att cirkulationspumpen på sötvattenkylningen fungerar, jag har fyllt på med massor av sötvatten i systemet och jag har kontrollerat att det kommer ut vatten ur avgasröret.

 

Vad mer kan vara fel? Hur mycket vatten ska det komma ut ur avgasröret egentligen, kan det vara för dåligt flöde och hur fixar man det? Kan det vara avgaskröken som är felmonterad eller trasig på något sätt? Kan det vara någonting med värmeväxlaren trots att sötvattnet och kylvattnet tar sig runt i systemet? Några andra förslag på felorsak?

 

Jättetacksam för svar! Man känner sig rätt ensam när motorn går sönder mitt i högsäsong!

 

Vänliga hälsningar

/Jonatan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.jag hade samma problem med min md11c.jag bytte toppar,tog bort termostaten.ingenting funkade.jag kopplade till slut helt enkelt bort färskvattenkylningen.då gick båten kanon.förmodligen var det värmeväxlaren som var paj.

krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker det felet också men är inte så sugen på att koppla bort söttvattenkylningen då jag har hört att motorn mår bättre av det. Kan man laga en värmeväxlare eller måste man köpa en ny?

 

Vänliga hälsningar

/Jonatan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut ingen fara att koppla förbi sötvattenkylningen.det enda som sker är att kanalerna i toppar o block slits fortare pga sjövattnet fräter hårdare,men förr satt aldrig sötvattenkylning på motorerna och dom håller ändå lätt 20år.Jag misstänker att din motor är konverterad.alltså att färskvattenkylningen är ditsatt i efterhand.Det brukar aldrig funka nåt vidare.I dom flesta fall blir det bara bekymmer.det är min erfarenhet av konverterade maskiner.Du kan lugnt koppla förbi eller bort den.funkar det då så vet du iallafall var problemet sitter.En ny kylning är dyr som fan,men vill du tvunget ha den så lämna den till nån verkstad som kan provtrycka den.

Krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är hål i värmeväxlaren borde det väl ändå fungera kyla men glykolen bli utspädd med saltvatten (sjövatten). Smaka.
 
Det kan vara en kylkanal som satts igen. Ta en vattenslang och tryck bakvägen. Kan vara bra om något större fastnat.
 
Hur är det med vattnet som går till avgaskröken. Är det hett? Det ska vara pissljummet bara. Att det kommer vatten tillbaka till expansionkärlet innebär att sötvattenpumpen fungerar men jag vet inte om det är indikation på att vatten i kylkanalerna cirkulerar. Går nog att se på en sprängskiss över värmeväxlaren.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...