Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
tutten

lång eller kort rigg

Rekommendera Poster

Hej jag undrar vad det är för skillnad på lång rigg och kort rigg har det med båten att göra och hur vet man vad man ska ha9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggen på en utombordare finns i olika längder (tre tror jag). Det som avgör hur lång rigg man skall ha är hur djup akterspegeln är. Det horisontella planet (plåten) som ligger över växelhuset skall ligga i nivå med båtens botten. Enklaste sättet är att kontakta de som säljer det aktuella märket och kolla vilken rigglängd som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tutten!

Precis som Visman skriver så finns det tre olika huvudlängder på riggar; kort, lång och extra lång. Det stämmer också att det som avgör vilken längd man ska ha är vad man har för typ av båt. Att det horisontella planet, som heter kavitationsplattan, alltid ska ligga i nivå med båtbottens lägsta punkt stämmer dock inte alltid. På planande båtar siktar man efter just det, såvida det inte är en högpresterande båt (dessa sitter mycket högre upp så bara halva propellern i vattnet när båten är i planing).

På deplacementbåtar, alltså båtar som går igenom vattnet (deplacerar vattnet) så kan man välja att sätta motorn mycket djupare och därigenom få bättre styr- och backeffekt. På min båt, en Stortriss segelbåt, sitter motorn med kavitationsplattan en bra bit under båtens botten. Detta just för att vattenströmmen från propellern ska komma ned under botten.

Kort rigg är oftast för mindre motorbåtar men vissa större båtar kan också behöva detta.

Lång rigg är generellt för normala motorbåtar och en del segelbåtar.

Extra lång rigg är nästan uteslutande för segelbåtar där båtens akterspegelkonstruktion gör att motorn måste monteras högt över vattenytan för att kunna startas och styras.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok jag får tacka för det ha en skön sommarsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...