Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
larssonm

motorn går orent & ryker och stannar

Rekommendera Poster

har köpt en Mercury Thunderbolt 650 -76 (65hk)

 

Efter montering på båten och grundservice så startade jag. Den startade direkt utan choke, men tycker motorn går lite orent, varvet är inte helt jämnt, sen så ryker den en del också...

 

Efter den varit igång några minuter så stannade motorn, vred på nyckel och den startade lika lätt igen, men dog efter en stund igen.... med lite högre varv så dör den inte...

 

Är det tomgångsmunstycket som behöver justeras då ?

Kan den få för mycket bränsle så den inte hinner förbränna allt och kväver sig på tomgång ? Vilket orsakar att den ryker en del och stannar efter ett tag

 

 

Vad gör jag för att få motorn att gå renare ? kan det bli bättre efter jag sjösatt och varvat motorn lite mer ? vet inte hur länge den den har stått stilla innan jag köpte den.

 

Finns det några givare eller liknande som kan vara orsak till att den går rent ?

Har en reservdels motor från -74 jag kan ta delar ifrån och testa med (bara jag vet vilka saker jag ska testa)

 

Kan det bli bättre av att blanda i lite etanol eller nån tillsats som renar systemet i motorn ?

 

 

 

Sen när jag ändå skriver här så tänkte jag fråga en sak till.

på min 76:a så går det en bensinslang till förgasarna, går först till den övre och där är det ett t-kors med en slang som går ner till den undre förgasaren.

 

på 74:an (reservdelsmotor) så sitter det 2st bensinslangar, en till varje förgasare från pumpen

 

Förgasarna har samma nummer, men skiljer lite på bensinanslutningen och lilla locket som bensinanslutningen sitter på.

 

 

Är det nån av dom som är bättre än den andra ? eller är de lika bra båda två ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låter som den har svårt att hålla tät och flödar lite kolla nålventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, då måste jag plocka isär förgasarna ?

Är det mycket jobb ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lossa dräneringen först, så med lite tur kanske skiten som sitter vid nålventilerna lossar.   annars är det inte mycket jobb men en del har problem att synka dem om du har flera förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 cylindrig motor med dubbla förgasare.

 

Är det mycket jobb att byta förgasare ? om inte så kanske det är en ide att testa med förgasarna på reservdelsmotorn från 74 ? fast skilde lite på bensinanslutning o lock där, men e samma nr på förgasarna...

 

 

 

Finns det några grundinställningar på förgasarna jag kan testa ?

 

Senast ändrad av larssonm | 07 juni 2007 | 15:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...