Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
chali

varför botten målar man båtar av abs plast?

Rekommendera Poster

Hej
jag bara undrar varför man botten målar båtar?  och då tänker jag främst på båtar av abs plast?   det är ju jätte lätt att göra rent dom så det kan väl inte ha med det att göra eller?

mvh/chali 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vattnet så finns det mikrober. Alltså levande varelser. Dessa mikrober behöver precis som du och jag näring för att kunna överleva. Den här närigen fastnar lätt på båtarnas bottenskrov och dit hittar en hel del mikrober av olika sort för att ta sig sitt smaskiga skrovmål. Snäckor är ett exempel. Alger ett annat. På vissa skrov kan det vara överbeväxt med bl.a. snäckor och alger. Det gör att båten tappar fart och att båten behöver mer energi för att få båten i rörelse eller för att behålla en viss fart. Om båten drivs av en motor så går det åt mer bränsle och det är ju både dyrt och miljfarligare. Om båten är en segelbåt så kräver den mer vind, men det är inte så troligt att den då går särskilt mycket snabbare för det. Den måste istället ha en så ren botten som möjligt för att energing ska kunna utnyttjas och tas tillvara på ett maximalt sätt. 

Bottenfärger innehåller gifter som ska se till att hålla dessa mikrober borta på olika sätt, men helst på ett sådant sätt att den övriga marina miljön inte tar skada. Bl.a. därför så finns det en typ av bottenfärg för t.ex. västkusten och en typ för östkusten eftersom det är lite olika mikrober och lite annan sorts vatten på dessa ställen. I insjöar brukar man inte behöva använda sig av bottenfärg alls eftersom det är ytterligare en annan form av vattensort. Olika salthalt och en massa annat gör att vattnen skiljer sig åt. Det bästa är att tvätta båtens bottenskrov så pass ofta och noggrant att man inte behöver använda sig av någon form av färg alls i vilket vatten man än befinner sig, men att plocka upp en båt för att kunna göra detta är inte alltid så lätt! Det är också en stor orsak till att man tar till färgning istället. Bottenskrovfärger är alltså inte enbart en målning utan ett slags frånstötningsmedel. Det allra bästa vore ju om marinorna runt om i landet hade tvättanläggningar för bottenskrov, men de maskinerna är tyvär fortfarande svindyra så klubbarna har inte råd med dessa.

Jag har inte kunskap nog att föklarar det hela mer än så här, men i grova drag sä har du förhoppningsvis en hyfsad förklaring i varje fall. Hoppas att den duger, men i annat fall så får du säker fler svar av andra.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en båt i ABS -  plast, Pioner 325, som var bottenmålad. Det är svårt att få färgen att fästa. Jag blåste bort färgen med högtryckstvätten. Jag har inga problem med beväxning, kör i.o.f.s Vänern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja

Tack för svaren

men till er som har båtar av abs plast, testa att göra rent under med fälgtvätt det är bara att sputa på och spola av.
jag har ingen aning om hur det funkar med båtar som går i salt vatten men för sötvatten funkar det kanon.    
om ni har problem med att plasten börjat gulna testa då detta: spaya först med biltemas rengörings medel för båt (black remove) och när du tagit bort det så kör du med biltemas fägtvätt och efter det så tvättart man av båten som vanligt.  funkade kanon för mig och min båt hadde blivit väldigt gul men är nu helt vit och fin igen. 
mvh/chali 

Senast ändrad av chali | 08 juni 2007 | 02:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar som går i sötvatten blir inte alls lika skitiga i bottenskrovet som båtar som går i saltvatten eller i bräckt vatten. Skillnaden är väldigt stor och det är därför som det kan vara ganska lätt att få bort skiten på insjöbåtar. Men det gäller att göra rent regelbundet. Om man inte gör det minst en gång/år så kommer det med tiden att sitta riktigt hårt även på en insjöbåt. I sådana fall så är Y-10 ett otroligt effektivt medel att göra rent med! Man målar på det gröna gelè-aktiga medlet med en pensel och sedan spolar man bara av. Och det blir garanterat rent! Vill man gå på lite lättare och billigare så kan Asfaltborttagare fungera väldigt bra. Finns att köpa på t.ex. OK/Q8.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...