Gäst putte Postad 3 Mars , 2004 Styrelsen i min båtklubb har beslutat att sälja våra bommar och ersätta med bojar istället. Anledningen ska vara att bomförtöjning sliter så hårt på båtarna. Vi som blir berörda av beslutet känner oss överkörda och förbannade. Har man bara ordentlig avfendring, förtöjning och avfjädring så behöver det inte alls slita på båten. Själv så sover jag rätt ofta i båten, och jag kan tänka mig vad som händer om en båt kör förbi när jag ligger på boj, då far jag väl ur kojen. Vad har ni andra för erfarenheter av bom respektive boj? För och nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 3 Mars , 2004 Jag ligger på boj sedan ett par år tillbaka och det fungerar, men visst skulle jag hellre ligga på bommar. Fördelen med att ligga på boj är att du får en mjukare rörelse i båten vid sjögång, så du behöver inte vara orolig att du skall ramla ur kojen. Nackdelarna som jag ser det är att vid förändringar i vattennivån är det viktigt att stäcka upp förtöjningen om det behövs, eftersom när vattnet sjunker blir bojkättingen för lång och båten blir lite dåligt uppstyrd. Detta gäller inte bara din båt, utan även dina närmsta grannars båtar, så även om du har koll på din förtöjning kan din grannes båt göra skador i din när det inte ä en bom emellan båtarna. Att det är lite bökigare att lägga till med boj är helt klart ett minus också. Jag kanske skall säga att klubben jag ligger i har idag fasta bryggor längsmed land som omöjliggör användandet av bommar. På sikt skall dessa bryggor bytas ut mot flytbryggor, de nya bryggorna kommer att ha Y-bommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 4 Mars , 2004 Föredrar själv bommar, varför? (förrutom ovan nämnda) Lättare att förtöja vid, Mindre känsligt för sidvind, Mindre känsligt för vattenstånd, Inte massa tampar i vattnet att sätta i propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 5 Mars , 2004 Håller helt med dig! Ligger själv vid y-bommar vid flytbrygga. Upplever det som ytterst skonsamt mot båten, lätt att förtöja (om det inte är alltför trångt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser