Joch 0 Postad 6 Juni , 2007 Hej! Har problem med min Vp V8. Det är en Aq211a från -87 Den startar lätt och går bra (vad jag kan höra) på tomgång. Men när man ger den lite mer gas utan växel börjar den gå skit! Låter ok upp till ca 1500-1800varv men ger man på mer gas så låter den illa och vibrerar, tappar någon cylinder? Har bytt stift och bränslefilter. Lossat bränsleslangen och kört en stund på ny soppa från dunk utan framgång. Tändningen ställd på tomgång med stroboskoplampa. Kollade just stiften och alla ser lika ut. Sotiga och svarta. Fördelaren ser bra ut/gjort rent kontakterna och inga sprickor. Har ni några tips? Vad skulle ni kolla härnäst? Nya tändkablar?Hoppas på tips! MVHJOCH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roadrunner69 0 Postad 7 Juni , 2007 Tjaba!. Jag har exakt samma probs med min!!!. Ska testa att byta fördelaren i rotorn(tändmodulen) nästa steg är förgasaren som lätt ärjar på vintern.. När jag körde strobolampan visade den kanske var 5 tändögonblick... Tyvärr om det är den delen så e den dyr, ca 3-4000kr....suck å stön.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 7 Juni , 2007 för mig låter det som tändningen är lågställd, tändplattan bord nog vridas till normal el. hög tändning, men det finns instrument för det... känner du ngn blimek? be isåfall honom/henne hjälpa dig ställa tändningen... en V8 är en V8 både i bilar och båtar.. samma maskiner. RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Förgasaren ja.... Vad kan jag kolla när det gäller den? Rengöras på nåt sätt? Ska jag plocka av den och blåsa rent med lite luft? Ang tändningen så är den ställd 6 eller 8 (kommer inte ihåg) grader förtändning på tomgång. Ställde efter en gul tejp på remskivan med en massa gradtal på. Är det för lågt? Kom på att jag var och skruvade lite igår på airmixture skruvarna på förgasaren och det slog mig att det gav väldigt lite utslag på tomgång? Vad säger det er? Som ni kan läsa är man inget proffs men det skulle vara roligt att lösa denna problematik och att få åka lite båt.... MVH Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 7 Juni , 2007 Min uppförde sig likandant. Det vara bara att det var långa gamla el-lednigar fram till motorn/tändsystemet. Vi batteriet/generatron var det 13.8 volt. Men när det hade passerat huvudbrytare, kablar, säkringar, tändningslås, säkerhetbrytare, kabelskor osv var det bara 9 volt kvar vid tändsystemet. Det räcker på lågvarav men inte när man skulle varva. Ny draging av elen så var allt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Ok! Har en såndär manick/mätinstrument liggandes i båten. Är det tändspolen jag ska mäta upp? Eller ska jag mäta någon annanstans? Kablarna är varken gamla eller speciellt långa. Fick ett tips för ett par dagar sedan att jag skulle dra en startkabel mellan plus på batteriet och plus på spolen för att koppla förbi måtståndsprylen som sitter på spolen. Så jag gjorde det men det blev ingen skillnad mer än att jag fick rycka kabeln för att stänga av motorn... Fler tips mottages gärna! /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 7 Juni , 2007 hur är det med vakuumklockan till fördelaren??? lossa slangen till klockan och se om det blir ngn skillnad. Sedan att ställa tändningen med stomoskåpinstr. på V8 går nästan inte, du kan bara få en indikation på ungefär var den skall stå... lossa skruven till fördelaren ( om vakuumklockan är hel) och starta motorn, höj varvet och vrid lite på fördelaren tills den låter ok, höj ytterligare, fortsätt tills den går riktigt på hela registret ( tomgång och höga varv.) RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roadrunner69 0 Postad 7 Juni , 2007 Goddagens!. Problemet är att allt va frid å fröjd när jag tog upp, gissar på att det är samma här??.. Förslagen med förgarsaren va från en vän men har fixat hit en motor man på fredag för att testa!. Kan ju uppdatera då om vi hittar ngt!. Skulle nog inte börja ändra inst på luft/bränsle mixen, känns som det inte har med saken att göra. till vä om förgasaren sitter en klocka som jag rörde manuellt å då slutar den blöddrra men d e ju svårt att hålla den hela resan!!! hehe... Håller kollen här tillsvidare Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Ursäkta min totala inkompetens, men var hittar jag denna vakuumklocka? Ska ut till båten nu efter jobbet och det vore bra om jag visste vad jag ska leta efter? Sitter altså en slang mellan en vakuumklocka och fördelaren? Kom på en till sak jag undrar över. Upptäckte tidigare att det var fuktigt i/på toppen av tändspolen när jag tog bort kabeln mellan spole och fördelare? Kändes som typ symaskiinsolja? Ska det vara så? /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 7 Juni , 2007 tändningen justeras efter varvtal med hjälp av en vakuumklocka finns på alla bilar te x, en liten rund platt burk med en slang in... och en stång ut och in i fördelaren som rör tändningen lite efter hur mkt vakuum som sugs = varvtalet på motorn...andra änden av slangen går nog till förgasaren om jag minns rätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Goddagens! Nja köpte båten i vintras med en garanti i kontraktet att motor och drev skulle gå som det ska annars står säljaren för rep. kostnader. Men man har ju inte lust just nu att ta upp skiten igen och lämna borten för att få tillbaka båten ett par veckor efter midsommar! Den där klockan kan kanske vara något. Får troligtvis hjläp av någon V8 snubbe ikväll och får se vad han kommer fram till. Jag har ändå en känsla av att det är nåt med tändningen. Att den inte hinner med när man varavr lite? Alla stifft ser ju lika jävliga ut? Men vad vet jag? /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 7 Juni , 2007 den brukar sitta fastsatt PÅSIDAN av fördelaren.... RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Ja då vet jag nog vad det är för pryl. Den hade lossat! en gång på en tidigare båt och då vill inte fanskapet starta alls! Får kika över den se om det är den! Vill minnas att det sitter en liten lila kabel på denna? Kan det stämma? Kanske den har ärjat i kontakten? Har nog rykt/lossat lite i den med motorn gång utan att det hänt nåt? Får kolla igen. Tack för alla förslag. Återkommer senare med vad jag kommit fram till. /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 7 Juni , 2007 - Lossat !!! JAG tror vi har hittat pudeln RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Ska prova igen med att lossa dena kabel. Vad f-n gör jag om det är den grejen? Kan man fixa till den eller är det bara att köpa ny? Om det nu är samma sak vi pratar om. När jag kollar spränskissen på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx så står det att det är chokehuset? /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 7 Juni , 2007 hmm .. tillbaka till ruta 1.... Automatckocken som du menar skall öppna sig när motorn blir varm...... kolla så den funkar.. startar den lätt när den är varm? enl. din sprängskiss finns ingen vakuumklocka på fördelaren... och inte ngn annan V8 heller... hmmmm....HMMMMM....kanske ska kolla på kondernsatorn då.....men börja med att ställa tändningen på det sätt som jag sa.. alltså prova sig fram förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roadrunner69 0 Postad 7 Juni , 2007 ETT MIRAKEL!!! Sannerligen säger jag er, gjorde rent koppen för bränslet och lossade kabeln till spolen å nu jävlar i min låda funkar det igen!!! Tackar för tipset vem d nu va!!! Bockar å bugar å hoppas joch får löst sitt probs med... Möta götheborg imon! yipee kay-ey ........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Jaha vad har vi gjort idag då? JoMätt upp alla tändkablar och konstaterat att dessa var ok.Gjort ren förgasaren.Monterat dit en ny tändspole.Allt detta utan att det hänt ett skit. Funderade en stund och kopplade stroboskoplampan på tändkabeln och kollade lite hur lampan betedde sig. Den ökar ju mer jag varavar tills, just det 1500 varv då sjunker frekvensen på blinkandet. Det tänder alltså inte. Just då kommer svärfarsan förbi och sätter sig och pillar lite. Och dömmer ut brytarna med en gång, där har du felet säger han! Så nu har jag plockat ur kondenator rotor och brytarna för att köpa nytt imorgon och montera i. Hoppas han har rätt. Återkommer med reultatet /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 7 Juni , 2007 Inte för jag fattar vad du gjort riktigt men fan vad skönt för dig att din maskin går bra igen!Jag hoppas fortfarande på MIRAKEL! /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 8 Juni , 2007 Ojdå, ja är brytaren ful (eller har fel avstånd) så får du likadana symptom. Jag har en 89a och där finns inga brytare för det är helt elektroniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 10 Juni , 2007 Hej igen.Fick inte tag i nya brytare innan helgen så jag filade lite på dom och bytte kondensator och nu spinner den som en katt! Även på höga varv! Helt j..la underbart att starta upp motorn och höra den gå. Första turen i helgen med båten, en Minimax 690 och denna motor och duopropp-drev känns helt rätt för denna båt. Den flyger upp i plan och vi kan ligga på strax under 2700varv/min och marcha. Känns bra! Tack för alla förslag och tips. Trevlig båtsommar! /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser