donkysjott 0 Postad 6 Juni , 2007 Tja, jag har en Scantic 575 med Yamaha 90hk. Styrningen på den har blir trögare och trögare, speciellt i ändläge så tenderar den att fastna helt ibland , det smäller i hela styrsystemet för att få loss den. Jag har försökt att fetta in styrstången närmast motorn utan nåt vidare resultat. Efter att ha läst en del inlägg så misstänker jag att jag har en teleflexstyrning. Kan man bara byta själva vajern eller måste rubbet bytas, eller är det nåt annat man kan göra. Tacksam för svar /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Juni , 2007 Till att börja med så vill jag säga på en gång att jag inte har någon lösning på ditt problem. Men jag vill ändå säga en sak...för säkerhetens skull: Om vajrarna är gamla så finns det risk att det finns rost i kablaget. I så fall finns det då också risk för att vajern delvis har brustigt innuti plasthöljet. Rost och/eller bristningar skulle alltså kunna vara orsaken, men jag vill och kan inte påstå att det verkligen är på det sättet i ditt fall. Men....tänk på att vajern är en riskfaktor i en båt liksom att gasreglagets vajer också är det! Det har hänt olyckor där folk har kört rätt upp på land just för att vajern helt enkelt har fastnat och låst sig för att de är för gamla och är i ett undermåligt skick! Det här är inget ovanligt problem utan snarare så är det relativt vanligt att vajrar ställer till med rätt otäcka situationer. Att alla incidenter inte alltid slutar total-galet kanske man ska tacka en lycklig stjärna över, men det här är alltså inte alls så långsökt och ovanligt som många tror. Försäkra dig alltså om att dina kablar är i gott skick är mitt tips! Man kan hälla i olja i styr och gaskablarna, men om man inte har gjort det i god tid redan i ett väldigt tidigt skede så kan det vara för sent även om styrningen kan kännas mjukare och bättre då. Oljan ska man hälla i endast i förebyggande syfte för den hjälper ju inte om vissa trådar redan har gått av. Om jag vore i dina kläder så skulle jag fundera på om det finns risk att viren har flera år på nacken eller ej. 5-6 år brukar inte vara något problem i normala fall, men om den är 8-10 år så kan det vara en mycket god idè att byta kablaget till helt nytt. Om du tror att kablaget inte är särskilt gammalt så skulle jag lägga krutet på själva styrdelen i ditt Teleflex om det nu är det du har. Men om just detta så överlåter jag svaren från dem som kan den biten bättre än jag. Lycka till och hoppas att det löser sig! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
donkysjott 0 Postad 18 Juni , 2007 Det är löst nu. Köpte ny ultraflexstyrning (kabeln ej själva huset) med adapter så att den skulle passa. Det funkar jättebra, vägen dit var dock lite jobbig i och med att det är riktigt trångt överallt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser