Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
knutigro

vilken motor har du i din havsfidra?

Rekommendera Poster

Hei. Jeg skal köpa motor til min havsfidra. Har inte så mycket koll på olika märken men tittade i dag på en Yanmar YSM12G (liggende cylinder), den var alt för bred. Skulle varit roligt att höra vilke motorer ni har i era havsfidror. Mvh knut http://www.knutinge.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standard på Havsfidrorna och så även på min, så sitter det en Volvo Penta MD 1, på 10 hk. Räcker gott och väl, men skakar och låter onödigt mycket, så jag tänker byta ut den mot något modernare och tystare.

Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min (segelnummer 300) har en MD1B, fungerar fortfarande men lever om lite väl mycket. När det blir en ny motor är valet självklart:
En Nannidiesel N2.10, liten och lätt (87 kg) men med två cylindrar så att den går lite mjukare än en enstånka. Får plats i en Havsfidra med ganska hanterbara modifikationer av motorbädden.
http://www.nannidiesel.se/produkter.asp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade som de övriga en MD1 i min havsfidra. Ett alternativ vore kanske en elmotor. http://www.ozmarine.se/

Har haft tankarna åt det hållet när det gäller min storfidra med en MD2 från 1970, när motorn ger upp. Har sjösatt idag och den startade direkt. Motorn har fått en översyn under av en kille som tidigare hade Volvo Pentaservice. Han menade att den har många är kvar, så det blir nog ingen elmotor för min del på länge.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom Penta motorer så vet jag att det har suttit Albin O11 combi i havsfidrorna (har en sådan själv) och undrar om inte Vire har förekommit också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn krånglar och letar efter en ny...

Elvarianten kostar 40.000-50.000kr beroende på alternativ. Helt kit från propeller till reglage.

En ny disel inombordare kostar mer än så, och då saknas propeller/axel/reglage m.m. om man inte redan har det.

Fast känner jag mig själv rätt så blir det nog att lämna in utombordaren för renovering...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har för tillfället en Evinrude 7,5 hkr men jag tycker det är lite bändigt att hantera , så lite som jag använder den.

Tänker montera en elmotor på rodret och stuva Evinruden i kölsvinet utifallatt.

Denna fiffiga Motor (på bilden) såg jag i Västerås hamn förra sommar´ n.

Med en sådan torde Fidran bli mycket mer manöverbar i låg fart och till och med möjlig att backa med i lite motvind.

Har ännu inte hittat detta tandemmontage och gör jag inte det så köper jag en vanlig el-utombordare och plockar bort riggrör m.m. och monterar motorn på rodret.

Någon som har erfarenhet av eller vet vad det är för mortor på bilden?

Senast ändrad av Misil-1 | 07 juli 2007 | 21:28

post-17425-1394235138,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

elmotorn känns som ett riktigt bra allternativ.

men sen 50k för komplett känns häftigt för en elmotor, dock så tvivlar jag inte på att man sparar in pengarna rätt snabbt.

vad jag mer vänder mig emot är nog driftsäkerheten, ett läckage; en kortslutning och motorn är körd, annat är det med en diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj

Har ägt 2 stycken - den ena med en lite Götamotor- lätmekat då de inte är så stora och en med en VP 2001. Den med VP:n lyckades motorvibrationerna leta sig upp i masten så det var ett himla slammer när man kom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Jag håller som bäst på att renovera min storfidra och i det ingår även att slänga ut den gamla wiren. Motorn fungerar visserligen bra, men den låter, smutsar ner och stinker, så nu blir det en elmotor i stället!

Har kollat på ASMO Marine i Danmark och på OZMarine i Sverige. Jag har ännu inte bestämt mig för vilken det blir, men en elmotor vill jag ha.

Jag har fått offerter ifrån båda och där beräknar de att med 6 st batterier kan jag gå i 3,5 knop i 7 timmar, eller i 5 knop i en timme. Det räcker gått och väl för mig och om jag skulle vilja gå längre sträckor för motor - genom Göta kanal t.ex - så ställer jag bara in en liten bensindriven generator som laddar, så är det bekymmret löst. Fast då är man ju tillbaka till det som låter, smutsar ner och stinker, förstås...;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, detta kommer sækert før sent men jag har precis installerat en Nanni N2.10 på 10hk / 2 cyl. Jag hade en 1 cyl VP MD1B i 5 år (hela båten skakade våldsamt), dærefter en Nanni 240HE på 10.6hk / 2 cyl i 15 år som har varit fantastisk, råstark och med jæmn och mjuk gång. Med fast 3-bladig propeller kommer du tidigt upp i båtens maxfart och har en hel del kraft i reserv nær du behøver det. Jag har bytt maskin något tidigt kanske eftersom jag seglar / bor ombord hela året och anvænder motorn en hel del: seglar 1500-2000M om året varav kanske en tredjedel blir motor / motorsegling. Med endast någon modifiering av de fræmre føtternas upphængning på motorn (de bakre behøver flyttas in cirka2cm på båda sidor) och 2 rf skenor på 10mm (som bultas i de existerande hyllorna) och som kan gængas før att ta emot bultarna som håller føtterna på plats ær installationen ganska enkel. Man behøver inte modifiera inredning eller motorrummet. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, hær ær en bild på min løsning, en Nanni før andra gången, som installerades i min 'fidra før en månad sedan....

post-10006519-1394235696,3327_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

How is your old Md1 B? Whether there is a possibility to buy it and how many it costs. I wish to buy Havsfidra but on it the engine does not work.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, my old MD1B was taken in part-exchange for the Nanni 240 HE which I had installed in 1993. This engine, having been replaced last year, is also no longer in my ownership.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

For Lyngvaer, thanks for the answer.

Greetings peppelelle.Я asked at Lyngvaer, I will ask also you. How is your old MD1 B? Whether there is a possibility to buy it and how many it costs. I wish to buy Havsfidra but on it the engine does not work. Havsfidra which I have found through the Internet there is 25 000kr therefore a purchase of the new engine for 40 000 - 50 000kr for me very expensively. I live in Ukraine.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...