sminded 0 Postad 6 Juni , 2007 Jag gick på grund med båten i Söndags, bytte propeller och testkörde i Måndags - allt verkade frid och fröjd.Sen igår när jag var ute tappade jag plötsligt drivkraften, ungefär som om nån la ur växeln mitt i körning.När jag nu försöker köra båten är det som att gasa på tomgång och växeln går aldrig i, varken fram eller back. Båten är en Bayliner CapriCuddy 2052, 91:a med Mercruiser V6 4,3l motor och Alpha One gen II drev. Kan någon förklara hur gasreglaget är kopplat till drevet och vad som händer när man gasar/hur växeln ska gå i. Eller kanske nån som vet direkt vad det är frågan om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baylinerhansa 0 Postad 6 Juni , 2007 Hej! Har du kollat så propellern inte har lossnat. Hände mig häromdagen efter propellerbyte och glömde låsa mutter i stressen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logstream 1 Postad 6 Juni , 2007 Om drevet slog upp häftigt vid grundstötningen kanske läget på vajerhöljena i drevet ändrats. Ta loss reglaget och testa att justera om vajrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 7 Juni , 2007 Tjena! Öppna huvuen till motorn och kolla om drivaxeln snurrar till drevet. Gör den inte det är det ryckdämparen som har gått sönder! Hände mig i helgen. Blev att riva ur motorn, Ska skruva ihop den idag.Ryckdämparen kostar ca 2500:-. Kolla det/ Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
202sc 0 Postad 20 Juni , 2007 Kan vara så att du råkat ut för navsläpp dvs att motor och drevet fungerar bra men när du lägger på lite kraft så orkar inte gummit i navcentrum hålla i propellerna. Jag råkade ut för samma problem med att båten bara gick att köra i ca 3 knop, när jag ökade på gasreglaget så slirade bara navet tunt innuti propellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 20 Juni , 2007 Hej! Har du tur (nåja - det har du uppenbarligen inte i o m grundstötningen) så har vulkningen släppt i propellernavet. (Å andra sidan skriver du att du har bytt propeller?) Det är inte så många firmor som fixar det, men en kompis som råkade ut för det har lämnat in sin propeller till Propellertrim i Stockholm. Pris 2000-3000 kr... Det låter lite allvarligare att växlarna inte går i - har du kollat (med drevet uppfällt så att du ser propellern) om propelleraxeln rör sig när du växlar? Om den inte gör det så lär det nog tyvärr kosta mer än att vulka om en propeller... Växelföraren sitter i framkant på drevet mellan över och underhus, den lägger i (via vajer) fram- och backväxeln (som sitter i underhuset). Det är en arm (några centrimeter lång) från överhuset som ligger i en u-formad profil i underhuset. Kanske är det en bra ide att ta upp båten och kolla så att du inte har fått in vatten i drevoljan... Tappa ur lite drevolja och kolla. Lycka till - hoppas att det räcker med en lagad eller ny propeller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser