Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
degistive

är nybörjare & ska byta olja i växelhuset

Rekommendera Poster

Hejsan! Har köpt en Johnson 25hk båtmotor från mitten av 1970 talet förra veckan den går bra och inga missljud i den men tänkte byta oljan i växelhuset på den. Vet ej när det var gjort senast så bra att göra det nu & sen till varje vår.

 

Men har aldrig mekat med båtmotorer förut så om någon kan göra en liten guide eller nått liknande för hur man går till väga vore toppen :) . Har inte tummen mitt i handen så jag kan meka bil m.m.

 

Behöver man demontera växelhuset för att tömma och sen fylla på med ny olja eller finns det en avtappnings & påfyllnings skruv på den?

 

Hur många liter går det åt?

Samt vilken olja ska man använda?

 

Tänkte också ev. byta empeller eller vad det nu heter, vet någon vad det kostar samt hur man gör för att byta?

Vad har empeller för funktion?

 

Hmmm många frågor blev det...

men som sagt jag är ny i branchen och vill lära mig.

 

1000 tack på förhand

Degistive

post-26639-1394235088,4216_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tappa ur oljan genom att skruva ur pluggen som sitter längst ned på riggen under där axeln går igenom o ut till propellern. Lossa också en skruv som sitter en bit upp på riggen så rinner oljan ut lättare. När du fyller så tryck in pipen på tuben i det nedre hålet och tryck in oljan genom att pressa ihop tuben tills olja kommer ut i det övre hålet.Skruva sedan i den övre skruven innan du tar bort tuben så rinner inte så mycket ut innan du får dit den nedre skruven.Vid byte av tub tar du ut den tomma och sätter snabbt in den fulla. Växelhuset gissar jag rymmer ca 4 - 5 dl.

Impeller byter man inte så ofta på utombordare.Så länge kylvattnet sprutar ut ur skvallerröret med bra fart kan du känna dig trygg. Lycka till. Göran. S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för en bra beskrivning, ska försöka byta olja i helgen.

Men är det någon speciell olja man ska använda? finns det att köpa på tex ok/Q8 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Olja för växelhus Finns på de flesta bensinstationer. Den ser ut som en stor tandkrämstub, och så står det växelhusolja på den. Finns oftast bara en sort..

 

Om du inte vet när impellern byttes senast, så kostar det ofantligt lite att byta den i stället för att få ett makinhaveri pga av överhettning.

Impellern är en pump (ofta av gummi) som suger upp sjövattnet och kyler motorn med detta. Håller med föregående kommentar att man byter inte så ofta på utombordare. Men effekten blir detsamma som på en inombordare om den går sönder. En impeller kostar runt 2-300 kronor.

 

 

 

Senast ändrad av Reine | 06 juni 2007 | 21:57

 

Senast ändrad av Reine | 07 juni 2007 | 07:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett par viktiga tips:

1: När du tömmer ut den gamla växelhusoljan så ska du absolut ta en riktigt noggrann titt på hur den oljan ser ut! Den avsköjar nämligen väldigt mycket om motorns skick. Vad man ska passa sig för är om vatten har blandat sig med växelhusoljan, så det är alltså vatten i oljan som du ska söka efter när du tittar på den. Om den ser mjölkig ut och med lite vita ränder så finns det vatten i oljan. I sådana fall bör du ta råd hur du ska gå vidare och du bör då inte sjösätta innan det är åtgärdat.

Troligen/förhoppningsvis så slipper du ett sådant här scenario, men för säkerhets skull så bör man varje år byta växelhusoljan och varje år kolla oljans skick lika noga. Ett mycket bra skydd för både kyl/frost skador och mor rost inne i motorn/växelhuset är att varje höst vinterkonservera den. Det är både billigt och enkelt att göra själv.

 

2: Eftersom motorn är gammal och att de flesta inte byter sina impellrar i första taget på utombordare (eller om än alls) så är det en mycket god idè att byta impellern också inte i minst förebyggande syfte! Är den gammal så kan den ha torkat ut. Ännu större risk för uttorkning är det om den har stått i normal rumstemperatur inomhus. Men.....om du nu skulle (kanske mot förmodan?) ha vatten i växelhusoljan så är det nog dessvärre meningslöst att lägga pengar på en impeller. Men en sådan otur ska du väl knappast ha hoppas jag...kolla alltså växelhusoljan varje år.

 

Ursäkta om jag eventuellt skrämmer upp dig lite med mitt inlägg, men det kan ju faktiskt vara bra att veta vad du bör titta på eftersom just växelhusoljans utseende är som en öppen bok som avslöjar så mycket om motorns övriga skick. Lycka till och hoppas att du får många sköna stunder ute på sjön!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info ska skolla oljan om den är grå/vit. ang. vinterkonservera måste man göra det om jag ska ha motorn i mitt förråd inne? Vet ej hur den förra ägaren förvarade den på vintern (ang.att den stått i rumstemp) men det kommer vatten ut från kyl kanalen när den är igång. Men ska först kolla oljan & sen besluta om det behövs byta empeller.

 

Mvh/Degistive

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kollat idag efter vart skruvarna till att fylla på olja i växelhuset

hittar den nedre bulten (- spår på huvudet) men inte den övre ....

sitter den under kåpan? eller längre ner? är det också - spår på huvudet på bulten? hoppas någon vet

 

mvh/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt beslut att kolla först och att byta sedan!

Den övre bulten sitter också på riggen och ganska långt ner från kåpan. Du bör hitta den övre bulten ett par dm övanför den nedre bulten. Båda bultarna brukar se likadana ut. Och båda har mejselspår. Kan det vara så att den bult som du har hittat i själva verket är den övre bulten? Den nedersta bulten sitter nästan så långt ner som du kan komma...

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ska kolla imorgon om det kan vara att jag har hittat den övre, hade fortfarande motorn sittandes på båten när jag tittade så jag kanske missade att titta nere vid propellern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då har du troligen missat den nedre, för den sitter alldeles ovanför propellern.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-laughing.gif\ Tack för all hjälp nu har jag ny olja i växelhuset

den gamla var det inget fel på heller så motorn verkar vara ok

 

mvh/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon! 2.gif\

Se nu till att ha det riktigt mysigt på sjön!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...