Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
flippermartin

Motorproblem Evinrude 89:a 70hk.

Rekommendera Poster

Hej alla förståsigpåare!

Nu behöver jag hjälp!

Jag har en Evinrude 89:a på 70hk som inte går som den ska.

När jag skulle göra min premiärtur för säsongen nu på förmiddagen så startade motorn som en klocka (den har inte startats sen i oktober, ingen konservering).

Jag låter motorn gå ca 5 min på tomgång innan jag börjar ge lite gas! Spinner som en kisse, men så när jag ger ytterligare lite gas så börjar den vibrera och går inte alls bra!

Släpper gasen helt och den spinner på som om ingenting hänt, perfekt tomgång. Tuffar tillbaka mot bryggan för att kontrollera om det snärjt in sig nått runt propp, för betendet påminner om när det tidigare fastnat sjögräs runt propp.

Ingenting där, tippar ner motorn igen, vrider på nyckeln, stendött! Det visar sig att det gått en glassäkring (20A 32V) som förser startmotorn bla. Varför 32V, elsystemet är väl bara på 12V, nåväl, kollar Elfa, finns ingen säkring av den modellen (Ø6,3x16,6mm), så jag stoppar dit en metallstump av motsvarande mått; jag vet, knappast att rekomendera, mén nu gjorde jag det.

Då startade den igen, å den går som en klocka på tommgången, och med bara lite gas. Det är som om den bara gick på en eller möjligtvis två cylindrar av tre, när jag ökar på gasen, men ändå, inte för det är inte så att den spotter å fräser eller så.

Kära vänner, hjälllp mig, jag vet inte vad det är, cdi-box, tändspole eller nått annat? Nån av er kanske kännner igen min beskrivning! Jag har två filmsnuttar med ljud som visar motorn igång som jag kan skicka om det är nån som vill förbarma sig!

post-2267-1394235088,2758_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan nån svara på detta också!

1:an vad är det? (se bild)

2:an är väl cdi-boxen

3:an en tändspole per cylinder, rätta mig om jag har fel?!

1:an ser iallafall lite misstänkt ut, se bild nästa inlägg.

Kan det vara nått med fukt. Båt med motor är vinterförvarade utomhus, men täckt såklart!

Jag vet att det finns nån bra sida på nätet med Johnson/Evinrude delar

som jag fick adressen till för nått år sedan här på forumet, men tror du jag hittar den länken nu?

Är det nån som har den?

post-2267-1394235088,3278_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har nån lösning i bakfickan åt mig?

Har nu satt dit en ny säkring, som höll.

Men motorn går fortfarande bara på låga varv.

Kopplat bort ett stift i taget, men den går lika ändå, dvs lungt å fint på tomgång, men helt tokigt med lite mer gas.

Det märkliga är att den börjar gå tokigt vid (som jag uppfattar det, har ingen varvräknare)samma varvtal, vid varje försök, sammt att den tänder lika regelbundet, men fel varje gång!

Har fått tippset att kolla munstyckena, men jag får för mig att den borde gå mer ojämnt typ, om det vore bränsleproblem.

Jag har ändå plockat lös gasarna, kollat munstycken och lossat flottörhusen, helt rent!

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0197546&path=BMC~A0000021~M0010086~M0010145~M0010146~C0197546&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BMC&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

kom med tipps!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den undre bilden (1:an) är nog likriktaren.. brände en sådan när jag kopplade in batteriet bakvänt..

Senast ändrad av Daniel_B | 15 juni 2007 | 20:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på det att... har du kollat bränslepumpen.. brukar sitta ett membram där som kan gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du säger att den går lika när du kopplar bort tändstiften, det måste tyda på att du saknar gnista på någon eller några stift.

Ta bort en tändhatt itaget när den går på tomgång. Om du har gnista på den cylindern skall du märka en försämring direkt, gör du det så har du gnista på de stiftet. Prova sedan samma sak när du ökat varvtalet. Märks ingen skillnad då så saknas gnista. Skulle så vara fallet så har du ett tändningsproblem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Gör ett kompressionsprov kolla bränsleslangar och t-kopplingar, kolla huvudmunstyckena (du kommer åt dem via urtappningsskruvarna i förgasarna)och kolla att du har gnista på alla stift.

/Jan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är redan avklarat:

Lossat en tändhatt i taget. Motorn går lungt å fint på två oavsett vilken tändhatt jag lyft bort, men när jag ger på gas så blir det helt fel.

Mätt upp samma ohm-värde (250ohm) mellan jord och tändspole ut, lika på alla.

Munstycken urplockade och rengjorda.

Provat att pumpa på bränsleblåsan när motorn går dåligt, utan resultat.

Det som får mig att fundera på om det är nått elektriskt/tändning är att det är alltid vid samma varvtal som den ballar ur, gången påminner lite  om när man körde moppen, det som gick, fram till en utförsbacke och sen ville ge på ännu mer fast det inte fans nått mer att ge!

Jag läste i en annan tråd (gammal) där nån skrev om att Johnson/Evinrude har haft nån form av varvtalsbegränsare några år, nån som vet nått mer om det?

Som sagt så har jag en mobilfilmssnutt som visar motorn in action om det är nån som är nyfiken, mailar den gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihopa!

Nu skiner solen igen!

Det visade sig vara nått fel på den ökända VRO-pumpen!

När jag köpte båten så sa säljaren att den var bortkopplad, så jag har i alla år kört oljeblandat direkt i tanken.

Men nu så hittade jag en kabel som gick från pumpen till CDI-boxen som jag på vinst och förlust provade att kopla bort, å vipps...

Kors vad bra den går!!!

Trevlig båtsommar och tack till er som funderat, framförallt Rigor73, det var du som satte mig på spåret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...