Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Bosse

"Körkort" till sjöss ?

Rekommendera Poster

Bristande sjövett är ingen exklusiv Norsk egenhet, det handlar om att alla som vistas på sjön borde tänka till lite. Att visa hänsyn till sin omgivning istället för att stenhårt hålla på sin rätt borde inte vara en stor uppoffring för folk som vistas på sjön under sin fritid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som när man ser norrmännen på E6:an i full fart - lätt att dra fler över samma kam. Nej, jag håller med, de flesta norrmän sköter sig bra, precis som de flesta svenskar och danskar. Det är rötäggen vi vill åt, eller hur. De som kommer farande i 25 knop, kör om med minsta möjliga marginal och sedan klämmer in sig i kön för att komma före en långsam snipa eller segelbåt för motor genom t.ex. Albrektssunds kanal. Sen får vi ligga där och hålla i kaffekopparna medan vi rullar deras svall. Det är ju samma sorts folk som dånar förbi på vägrenen och sedan klämmer sig in först i en lång kö... Sedan är ju frågan hur man får dessa idi...r att förändra sitt beteende. Även om jag är stark anhängare av någon sorts körkort till sjöss, är jag pessimistisk. Tror inte att trafikvett och sjövett skiljer sig åt på något principiellt sätt och med tanke på hur det ser ut i trafiken, lär vi inte bli av med blådårarna på sjön heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer vi inte att bli av med blådårarna bara för att någonsorts körkort införs, det tror inte jag heller. Däremot så kanske det blir ett litet hinder att köpa båt, och en liten tankeställare kanske det blir för de som precis köpt båt men inte har så stor sjövana. Id....r blir man inte av med hur många regler som än införs. Jag tror däremot att ett körkort kan höja lägstanivån på de som framför fartyg, vilket kanske i alla fall räddar något eller några liv om året, det skulle vara mycket värt bara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med till 100%!! Om man sammanfattar den här diskussionstråden, tycks de flesta vara ganska ense om att det behövs någon sorts körkort till sjöss. Så frågan är: hur bör man gå vidare? Uppvakta politiker? Engagera någon sorts lobbyorgnaisation? Skriva debattartiklar i dagspressen? Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde häromdagen av killen som håller förarintygskursen som jag just går, att det förbereds ett förslag på departementet om krav på förarintyg för båtar över viss storlek/motorstyrka. Var gränsen skulle gå för segelbåtar vet jag inte , men för motorbåtar skulle kravet tydligen gälla för båtar med motorer över 20 hk. Alltid ett steg på vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis vad jag förelsog ;-) Vi får bara hoppas på att det blir sanning. Kanske hade mina åsikter varit annorlunda om jag inte haft kustskepparexamen, men att färdas på sjön skulle väl inte vara mindre farligt än att färdas på landsvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå Sardaukar, det är stor skillnad på vattnet och motorvägen. Betydligt mer plats och inte hälften så höga farter. Det finns enligt mitt tycke ingen grund för att göra denna jämförelse rätt av. Därmed inte sagt att jag inte tycker det finns fog för kompenskrav till sjöss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, visserligen är det mer plats och lägre farter till sjöss, men å andra sidan är havet djupt och kallt. Inte precis lika lätt på sjön som på land där man kan kliva ur en krockad bil och invänta polisen eller bärgningsbil. Börjar vattnet tränga in efter en grundstötning eller kollision till havs är det omedelbart livsfarligt. Allt som kan minska risken för tillbud till sjöss är i mitt tycke nödvändigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körkort på sjön tål att nötas & blötas tills det att det bli verklighet. Har i 20 år haft båt i sthlm skärgård men bor nu i Kalmar pga, studier på sjöfartshögskolan. Skulle nog vilja påstå att ju mer kunskap man skaffar sig om navigation & allt som hör till, inser man att körkort formodligen är det ända rätta. Båtlivet ökar nu lavinartat & motorbåtarna kommer inte ha klenare i motorer i framtiden, så om inget händer snarast tror jag att vi kommer att få se mera av dödsolyckor i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är för ett körkort till sjöss (också gärna åldersbaserat) men handen på hjärtat, ligger inte lite av problemet i att vi (alla) gärna gör just den här skillnaden mellan att framföra tex en bil/mc och en båt. Vad än anledningen är; friare ytor/lägre fart/sista fria utposten etc. etc. Men det stora problemet - och som också visar sig i olycksstatistiken - är att människor som ALDRIG skulle kunna tänka sig att köra en bil onykter, utan att blinka sätter sig och kör 2 ton i 40 knop hem från skärgårdskrogen. Detta gäller - som jag är övertygad om att Ni också vet; är det någon av oss som inte stött på berusade förare? - både individer som har utbildning och de som helt saknar kunskaper i navigation/regler. Risken med all ensidig dialog/förslag som tex sjökörkort är att det blir den patentlösning som får råda under alltför många år/olyckor, när det helhetsgrepp som är nödvändiga, för att komma tillrätta med den totala problematiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inbillar mig att en person som riskerar att få körkortet indraget bara för att han/hon inte vill ta taxi/tunnelbana mm. efter en krogrunda tänker till. Just den effekten vil jag se även till sjöss. Inget körkort inge köra bil. Bryter han/hon mot detta blir påföljden bara värre. Detta kan väll vara ngt, att hoppas på ?? Sedan har vi en viss % sneseglare dom kommer alltid att finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med om att jag skulle vilja se den effekten även till sjöss. Dock tror jag att risken för att åka fast skulle vara försvinnande liten vilket innebär att effekten nästan helt uteblir. Bra att några fler kanske åker fast men hur stora resurser har sjöpolisen att jaga fyllerister idag??? Såvitt jag vet är det redan förbjudet att framföra fartyg såpass påverkad att man inte längre framför fartyget med gott sjömansskap, och att gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1 promille. Reglerna finns redan och påföljderna också, dock inte övervakningen. Visst skillnaden skulle bli att man inte kunde köra båt dagen efter igen, men det spelar ju ingen roll om man inte åker fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...