Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Bella450

Iläggning för dagstur i Stockholm?

Rekommendera Poster

Är det ngn som vet var man kan lägga i en motorbåt på trailer i Stockholm för en dagstur?

Vi skulle vilja åka lite i Sthlm men vet inte var vi kan sjösätta båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...Stockholm är ju stort så det beror alldeles på var i Stockholm du avser. Dessutom sä är det nog vanligare att de flesta har kran numera istället för ramper. Ramper är alltså inte så jättelätt att hitta överallt i Stockholm. Men du kan kolla med Calle Börjessons Båt i Skurusundet strax intill Skurubron i Nacka. Han har naturramp och 60 kr för varje gång du ska sjösätta. Nära till Djurgården, Stockholms Ström, Wasa Museet, Gröna Lund, Saltsjöbaden mm.

Resarö...ett stenkast nordost om Vaxholm har åtminståne 2 stycken ställen med ramper. Du är du direkt ute i mellanskärgården och har nära till ytterskärgården. Ca. 20 sjömil/60 minuter (fartbegränsningar inräknat)från Djurgården/Nybroviken.

Annars så är det bara att ringa runt till olika marinor och höra sig för direkt hos dem. Såvida ingen annan har bra förslag förståss! Lycka till och ha en riktigt bra sommar i den mycket vackra Stockholms skärgård!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att komunerna med miljön som argument gott kunde tillhandahålla sjösättningsramper. Det går ju åt mycket mindre bensin om man kan sjösätta i närheten av dit man ska. För en massa år sedan var jag i USA, där fanns det hur mycket ramper som helst och alla åkte omkring med trailerbara båtar.

Har för mig att det finns en i Åkers kanal, Åkersberga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt beror lite på vart du ska! Men ett exempel kan vara kattholmen i Gustavsbergs hamn.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta båtklubbar med gästhamn och marinor har en ramp som är tillgänglig för utomstående, men hamnkaptenen tar en slant för besväret (200 kronor är det högsta jag råkat på).

Det finns även gratis ramper (se den tråd Peter hänvisar till i inlägget innan) men nackdelen är att det då ofta är svårt att parkera bilen plus trailer gratis medan man är ute. Ofta behövs P-avgift för både bil och trailer (lägg båda innanför bilens framruta). 

Vid båtklubbarna tycker jag det känns betydligt mer tryggt att stå kvar med bil och trailer, medlemmar och hamnkapten är där och håller koll.

Senast ändrad av Jonas478 | 08 juni 2007 | 13:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Cher,

Sveramp verkar vara en bra idé --- men ännu så länge står det på tok för lite för att ens hitta fram till ramperna med hjälp av denna hemsida, åtminstone det dussin jag känner till och testade att klicka på...

Senast ändrad av Jonas478 | 12 juni 2007 | 11:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Sveramp verkar vara en bra idé...

Vet inte.. jag gick bara in på UTö i Stockholms skärgård och kartan visade någonstans i Ryssland...

Kan bli lite svårt att hitta rampen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg också det --- dessutom, vem behöver en ramp på Utö?

Det går ingen bilfärja dit, bara turbåt. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2.gif\  Känner inte till Stockholms skärgård så mycket mer än från Finlandsfärjorna... Men om det bara finns en turbåt dit så verkar det ju väldigt onödigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen reguljär bilfärja, men allt går ju att fixa... 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äppelviken i Bromma har fin ramp. Centralt på Mälarsidan. Sök på Äppelviksvägen 37 på hitta punkt se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...