Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
JockeB

Problem med demontering av Suzuki DT200 växelhus

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en spricka i mitt växelhus och tänkte få det fixat. Men inte vill växelhuset lossna. Jag har kollat i Clymers handbok och lossat de 6 bultarna samt växelvajern. Växeln var i neutral. Växelhuset har släppt ca 5-8 mm runt om och går att vicka i alla riktingar men vägrar totalt att lossna. Det verkar som typ drivaxeln eller nåt hänger kvar i motorn. Finns det något hemligt trick för att få bort det. Tacksam för tips.

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om din motor men tror det är pinnen från växelreglaget ner till själva växelhuset som sitter fast. På en del motorer måste den delas med en skruv på andra ska den bara släppa. Rostat fast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla bilden här:

http://store.brownspoint.com/dt200/fig039-2008797.asp

Nedanför skruven med nr 5 så har du växelstången som hänger på en tapp. Där måste du dela också - har du gjort det?

Det är under motorkåpen, under motorblocket kan man väl säga, troligen lite småtrångt att komma åt.

Har nämligen själv haft en Suzuki (DT65) förr och första gången jag skulle ha av växelhuset (hade ingen verkstadshandbok) så torska jag på just den kopplingen, men när jag väl hittade den och krokade av stången där så gick det sen fint att sänka ner växelhuset.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligaen löst. Tackar för tipsen. Jag hade fått bort den där växel mojängen och det var trångt men det var bara allmänt kärvt så med mycket svett i ytterligare 4 timmar idag så lossnade den. Tackar för svaren :) nu är det bara lagningen kvar :(

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...