Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
WarBird

Trimma en tohatsu 4hk

Rekommendera Poster

Hej!
Jag va ute med min lilla båt idag och tyckte det gick lite långsamt, så jag tänkte att jag skulle se om man kan trimma den lite, någon som har något bra förslag? har hört att man ska byta munstycket, men vart köper jag det? har också hört att man kan dra en plugg, hur många hk kan det bli om man byter munstycke och drar pluggen ? =)
Mvh Jacob 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tohatsu 9,9 hk är från fabrik egentligen en 15 hk motor men där den är strypt så att den säljs som 9,9 hk. Det innebär alltså att det bara är en enda utvecklingskostnad för båda motorerna för företaget. Motorerna är alltså identiska men att man bara har två olika siffror på motorkåpan.

Den här strypningen görs genom att de har monterat in en spärr till gasreglaget så att det inte går att öppna gasspjället fullt ut. Den spärren går mycket snabbt och enkelt att ta bort. Men....alla Tohatsu-motorer har inte denna spärr och om den spärren finns på just 4 hk känner jag inte till. Jag tror inte det, men det bör din Tohatsu-handlare kunna svara på och det är ingen känslig fråga på något sätt, så du kan ställa den frågan helt öppet.

Om denna spärr finns på deras 4 hk så är det inget problem med att ta bort den för motorns livslängd eftersom den då egentligen (i så fall) är byggd för kanske 6 hk från fabrik. Men att trimma den på annat sätt är nog inte att rekommendera. Vad jag vill säga är att det är okay att utnyttja motorns hela fulla kraft men inte mer än vad den är byggd för. I varje fall inte om man vill behålla en lång livslängd på motorn! Om 4 hk inte har någon spärr på samma sätt som t.ex. 9,9 hk har, så råder jag dig till att låta motorn vara så som den är. Om du vill att livslängden inte ska förkortas på den alltså. Å andra sidan så är det ju upp till var och en att ta den sortens beslut. Hoppas att det går bra vad du än kommer fram till! Lycka till....

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...