Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Ironique

Temperaturgivare

Rekommendera Poster

Kan man ta reda på om temperaturgivaren fungerar?

Jag har mätt motståndet i kallt tillstånd. Men vart vänder man sig för att jämföra med börvärde?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet är att lägga den i en kastrull med vatten. Värm vattndet och ha en vanlig termometer i också. Då kan du läsa av båda termometern och temogivaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som man gör med termostaten.

Men. Säg att jag gör testet. Jag får en kurva som visar förhållandet mellan motståndet och temperaturen. Men hur vet jag att det är rätt? Det är frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det vet du inte.
Ett tips är att snoka uppnågon motsvarande givare från en bil och jämföra. De flesta är ganska lika.
På min bil en Pontiac Bonneville är det  55 Ohm vid 127 grader Celsius och 1400 Ohm (1k4 Ohm) vid 38 grader C.
Vi pratar alltså om  från drygt 100 Ohm till upp mot 2 kiloohm. Ligger dina mätvärden någonstans runt detta kan du vara säker på att det är helt.
Hoppas detta hjälpte.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en extern termometer som jag kopplat in bredvid den vanliga panelen. Är faktiskt ganska paraktiskt att ha koll på den faktiska temperaturen. Dessutom slipper man att vara orolig för om givaren funkar.

/ Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar Kalman för infon. Då är den kass. Jag mätte runt 22 kOhm vid 38 grader.

Simon111: En bra idé som jag kommer att nappa på. Har följt denna idé i en annan tråd, och kommer att satsa på detta som komplement.

Tråden kan avslutas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Innan du avslutar tråden.....
Köpte själv, efter tips från en som heter Stickan, en temperaturmätare på    ....ja just det.....Biltema under 100:- lappen. Då ingår även givaren. Köpte en adapter för 16:- för att gängen skulle passa i hålet.

Kolla upp om detta kan vara alternativ för dig. Billigare än en ny original givare? eller chansa och skruva loss från någon bil på skroten för en tia. Gängen brukar passa i alla fall på bilarna.

Hör av dig igen om det är nåt.
Lycka till
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givaren och instrumentet måste passa med avseende på givarens motstånd. Det har jag lärt mig nu. Och givetvis har man slutat med den givare som passar mitt VP-instrument. Så jag skulle bli tvungen att dessutom köpa nytt instrument. Vi snackar ca 550 kr för instrumentet och 300 kr för givaren. Och då är det inte VP, utan annat båtfabrikat (VP-underleverantör). VPs instrument går på 1800 kr på en viss sida med marina delar.

===

I min båt sitter, förutom VP-instrumentet, även ett Biltema-instrument. (Dubbla instrument är konstigt jag vet, men så var det när vi köpte den.) Så jag gjorde precis som du säger, köpte givaren på Biltema. Självklart fungerar det.

De flesta frågar om det är samma kvalitet? Ingen aning. Jag köper en i reserv. Biltema är ju Biltema. Förresten får jag 3-4 stycken för samma pris som i en båtaffär. Så jag borde ha marginal.

Alltså vad kommer hända med båtbranchen? Vi snackar 300-400% högre pris. 300-400% som går vart? För att få affärerna att gå runt? Eller för att gå rakt ner i fickan? Ska man bli förbannad för att de kan med att ta ut ett överpris som liknar ocker eller ska man bli orolig för affärerna blir tvungna att slå igen när det blir konkurrens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör oxå med givare o instrument från Biltema på min gamla MD2, mest av ren snålhet. Tempgivaren och voltmetern funkar utmärkt, oljetrycksmätaren har jag fått byta givare på några gånger, men nu funkar den som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...