Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
clabbe10

Motor uppe eller nere ?

Rekommendera Poster

Skall man ha motorn uppe eller nere när du kör den på kärra ??

I mitt fall Yamaha 80 hk fyrtakt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan kör med den nerfälld, om inte så kör med den uppfälld. Skall du köra en längre stäcka så spärra den neråt så att den inte ligger med hydralcylindrarna eller den lilla stöttan som sitter på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den nerfälld för att den inte ska belasta akterspegeln lika mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp exakt.

Håller med.

En del klämmer en brädbit mellan riggen och motorn för att få upp den en bit.

Läs även denna tråd.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=148807&highlight=powertrim

Personligen så tycker jag att när man säger att akterspegeln får stryk om motorn är uppfälld vid transport, så är det inget mot påfrestningarna när det går lite högre sjö.

Då snackar vi påfrestningar på akterspegeln.

Jag har alltid min motor uppe vid transport, men det är för att annars riskerar jag att skeddan är borta när jag kommer fram.

Ska också tilläggas att jag trailar bara ca. 1mil till där jag lägger i båten.

Senast ändrad av BoatBruce | 05 juni 2007 | 08:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Bruce Boat
En viss reservation för det där med påfrestningar. I vattnet så bromsar själva vattnet rörelsen av både snurra resp båt med akterspegeln.
På släpet så är det bara luften som tar emot och det rör sig tills det slår i någonstans. Så det blir hårdare smällar på land.
Uppfälld eller ej är ointressant, det påverkar bara var ev brytningar sker och det är olika på vartenda ekipage. Däremot skall man se till att det inte rör sig, snurran alltså. Spärra den.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår hur du tänker.

Men om det går kraftig sjö så kan det ju vara så att bara motorn är i vattnet ibland, då är hela båten i luften och medan fören åker ner jobbar motorn för fullt.

ibland har man dessutom lyft från vattnet med motorn och när den greppar igen på fullgas så blir det en riktig påfrestning på akterspegeln.

Men det är klart står min båt på trailer med motorn upptiltad och jag tar tag i skeddan och gungar mototn lite så ser jag ju att det rör sig på akterspegeln. Och kan tänka mig hur mycket motorn gungar vid ojämnheter på vägarna.

Men jag har svårt att tänka mig att akterspegeln skulle gå sönder av detta. Då skulle jag inte våga åka båt i hög sjö i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid motorn uppfälld för att undvika att den slår i marken när man passerar vägbulor som i bland kan stöka till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar roll om den är uppfälld eller inte eftersom du förflyttar tyngdpunkten. För akterspegeln är det bättre att ha den nerfälld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabb konsultation av min manual gav vid handen vad du redan hört, nedfälld. Snällare mot bla akterspegel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...