Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
larssonm

Mercury 650 info & Thunderbolt 650 & elfrågor

Rekommendera Poster

Köpte mig en mercury Thunderbolt 650 -76 idag....

Är det nån som har elschema till den ?

Finns ju en brygga med flera anslutningar i olika färger, vad är vad ?

 

Jag har ju tändningslås bredvid ratten som jag tror lanternor är kopplade på, men ska jag använda det eller ska jag använda tändningslåset som är på reglaget till motorn ?

 

Om det är bättre att använda tändningslåset på reglaget, går det att koppla in lanternor osv på det låset ?

 

 

Har även några kablar i båten som går bak till akterspegeln, finns det nåt sätt att se vad som är vad ? (Ryds camping -73)

 

 

 

Sen så fick jag en Mercury Thunderbolt 650 -74 med trasigt växelhus men bra skick på motorn.

Är det samma delar på den som på Mercury thunderbolt 650 -76 ?

 

Tänkte ha den som reservdels motor och plocka delar ifrån, vilka delar ska jag spara ? startmotorn har jag hört brukar ge upp ibland, så den kan va bra att plocka bort och ha med i båten ifall den andra slutar funka..

 

Skriv gärna lista på saker jag bör spara, så jag inte kastar nåt som e värdefullt o bra o ha

 

 

 

På min Mercury 650 -76 så läcker det lite lite olja vid propellern, sitter det en packbox där eller är det som nån sa att det är nåt special typ lin, som sväller när den kommer i vattnet och tätar bättre då ?

 

Är det mycket jobb att byta impeller på en mercury ?

 

Funkar trolling med en mercury 65hästare ? eller blir den sur och ryker om man kör runt på låga varv ? Går det att ställa ner tomgång och bränsle på tomgången så den funkar bättre till trolling ? Hur ?

 

Senast ändrad av larssonm | 05 juni 2007 | 15:42

post-19805-1394235087,2928_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du fick inget elschema till motorn? ja har till en 71:a men e ju inte samma

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merc 650-74 3-cyl. är samma motor som Merc 650-76 däremot så har dom inte samma tändsystem. 74:an har fördelare och endast en tändspole och 76.an har ingen fördelare och 3st tändspolar.

Beträffande vxl.huset så sitter det en packbox i hylsan (även kallad trådrulle)runt propelleraxel. Att byta impeller är inte svårt förutsatt att du får bort vxl.huset från riggen. Äldre Mercury hade inte rostfria drivaxlar och då kan den ha rostat fast i vevaxel.Då är det oftast kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har visst blivit lite lurad på årsmodell... i annonsen stod det -76, som säljaren även sa, men enligt serienr så är det en -75:a...

 

Har jämfört båda motorerna, det som skiljer är: olika fästen på kåpan, lite skillnad på förgasarna och på 74:an så är bränslet till förgasarna paralellkopplat (en slang till varje förgasare från pumpen) och 75:an har seriekopplat bränsle (slang till den övre till ett T-kors o sen ner till den andra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

bra sida om du vill jämnföra vad som passar på de olika mercury modeller bara att kolla part nummer på de olika serienumren.

 

http://www.mercruiserparts.com/SelectProductLine.asp

 

 

ang trolling åker själv med 4 cyl med vanliga dubbla förgasare och ställer man förgasarna så att spjälet är helstängt och avlastat på tomgång så förgasarna endast får soppa och luft via tomgångsmunstyckena samt blandskruvarna då går min i evigheter på 500-600 varv.

 

Senast ändrad av nikitalord | 11 juni 2007 | 08:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...