Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
hampus04

Powertrim display

Rekommendera Poster

Jag har haft båten inlämnad på varv för att byta bälgarna och märkte när jag åkt en stund att displayen visar -88 grader hela tiden oavsett trimvinkel på drevet.

Det fungerar att trimma drevet så det verkar bara vara displayen som gett upp, vad kan detta bero på?

Eller kan det vara någon miss från varvet att dom missat att ställa in drevet efter att det monterats igen, alt. något jord-fel?

Tacksam för tips...

//JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för drev men på Mercruiser är det vanligt att givaren på drevet lägger av. Eftersom det hände i samband att båten varit inlämnad borde varvet kollat att den fungerade efter de haft loss delarna för att byta bälgarna. Tycker varvet borde byta givaren (om den är problemet) för samma pengar de skulle tagit när sakerna var isär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har samma problem hade massa vatten o olja uppblandat i pumpen till power trim som vi bytte igår och har samma problem men när jag trimmar på knappen får jag upp rätt siffror troligtvis elfel?!

Däremot misstänker jag ev hål på bälgen eller bälgarna för det kommer bubblor bakom där bälgarna sitter på tomgång är detta farligt att köra med i sommar och vad kan hända? Har precis total renoverat min 151 a?

Tacksam för svar tips

Mvh

//JO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet var köper billigast en powertrimplansindikator till ett 290 drev ?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett sådant problem tidigare på mitt instrument till mitt 290 drev.

Det visade -88 i displayen samt efter några minuter så vart det blankt i displayen.

Man kan tydligen få det felet att det visar -88 om man har fel på givaren eller fel inställd men givaren samt inställning var korrekt på mitt drev.

Kollade upp med experter och dom sa att det var instrumentet som var slut, bara att kasta och köpa nytt. Jag har det fyrkantiga instrumentet och skulle jag byta så fanns det bara runda instrument.

Jag tog bort den genomskinliga kåpan på instrumentet och blåste med tryckluft pga ev fuktproblem. Sen sprayade jag kretskort och övrig elektronik  med kontaktspray, blåste med tryckluft igen.

Följande dag satte jag igång instrumentet igen och då fungerede det utmärkt.

Det var tre år sen och problemet har inte uppståt igen.

Men i ditt fall skulle jag nog kolla upp om givaren är felinställd pga arbete med drevet.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för tips,

Jag tror Du kan ha lite rätt på det har strulat då och då och nu när vi byte trimplanskolvarna=dyrt så har det inte funkat! Vet Du var givaren sitter? samt då att jag kan försöka görasom Du beskrivit?!...Har Du tips annars var man kan få tag i ett nytt billigt?Vet att det är runt!

Tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...