Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
madonnalyxIII

bubblor inne i drevet

Rekommendera Poster

om det bubblar inne vid drevet är det typ hål då på bälgarna?avgas? är det farligt att köra den eller klarar det sig igenom säsongen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är det du har?

drevet är i regel ett avgasrör också.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var med mekaniker igår på båten och jag tyckte det kom otroligt mkt bubblor i mellen drev o sköld och misstänkte typ hål i avgasbälg el.kardanbälgen tycker för det bara kom ur utblåset ovanför proppelern,tydligen är detta normalt eftersom det sitter en draneringshål på bälgarna? Har nämligen precis renoverat hela motorn för 2ndra gången på 4 år och vill typ inte nu när man sjösatt ha mer problem (då tex med sprucken bälg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det sitter en V8/V6 mot drevet så har jag för mig att det fanns en gummiplugg som man tog bort vid bockhornet på utsidan av skölden vid avgasbälgen så att avgaserna tog den vägen ut vid tomgång, men att dom vid gång sögs/trycktes ut genom drevet.

Då borde det ju rimligtvis koka av avgaser på tomgång  

Senast ändrad av rickardp | 05 juni 2007 | 12:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag lite osäker. Men OM det bara är avgasbälgen som fått en spricka och läcker är detta inget problem. Byt den i höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, men... avgas bälgen har snitt över varje varv på nya bälgar, för att hålla insidan av drevet (med alla leder - gimbalring mm) fria från havstulpaner....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på mitt sx drev bubblar det oxå inne vid skölden...och det skall va dräneringshål i avgasbälgen,så har jag hört,varför vette f-n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min avgasbälg var tidigare en gummibussning som endast slöt tätt när drevet var i nerfälld läge. Uppfälld var det öppet. Det var alltså ingen veckad bälg. Förklaring ok?

Det borde som någon skrivit tidigare inte vara så viktigt om det kommer in vatten i avgasbälgen eftersom det ju är öppet och vatten iaf tränger in när motorn är avstängd. Så när motorn är igång trycks vattnet ut av avgaserna ut genom hålen i sköldplattan och därmed skapar bubblor.

Du skriver inte om motorn är igång när det bubblar, men det är den väl!?

Jag ser inga problem.

Såg att du har VP så min beskrivning kanske inte gäller eftersom jag har Merc.

Senast ändrad av SteinarP | 06 juni 2007 | 00:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo det är ju så på drev bälgarna för avgaser att varje veck har ett snitt för att störa tulpaner på svåråtkomliga ställen i drevet. (endast på nyare bälgar)och där bubblar det som f-n. Däremot skall det självklart vara tätt vid kraftöverföringsbälgen...

/RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kolla igen och troligtvis som drevia skriver är det hål på bälgen eller fel isatt tätring i s fall är det vår mek som missat men dåligt av penta att skylla i från sig om det skulle vara fel på en ny bälg så deras förslag ta upp båten och byta ,medan alla entusiaster menar på att det är bara att köra?!....Jag har en VP 151 4 cyl totalrenoverad för 2 veckor sedan o 290 drev . jag ser det kommer mkt bublor samt lite rök inne från sköld o drev. Om det hade varit kardan bälgen som var otät hade man då fått in vatten i motor rummet? eller bara i drevet? I så fall hur kan man kolla det? nu när båten är i vattnet,ska man plocka upp den är ganska kostsamt nu!

post-6186-1394235088,0082_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om kardanbälgen är sönder fyller du skrovet... det är helt öppet för vattnet i höjd med axeln..... med andra ord den sjunker.

Sedan undrar jag VEM på Drevia du pratat med...Om du inte pratat med Fredrik, så gör det. Samt prata med din MEK. han har ju haft grejerna i handen.. det har inte vi entusiaster.

RC

/ja HELT öppet är det inte när jag tänker efter... det sitter ett stödlager imellan, men det gör ju inte helt tätt så du skulle fylla båten ganska snart./

Senast ändrad av RCarlsson | 06 juni 2007 | 18:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var Fredrik på Drevia som skrev svar på mina frågor och mek bara monterar o räknar med nytt är nytt. Då är det inte kardan bälg har inget vatten i båten! Utan då är det avgasbälg som tydligen har spricka el hål men då verkar det bara till att köra tack för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem idag på vattnet med avgasbälgen o inget vatten i motor rummet så det tyder in på kardnabälgen S.K.Ö.N.T! bara lite mindre power i min 151 a o 290 drev! Ett tips byt olja på powertrim mitt var degit med vatten o fungerade inte längre en miss man ofta glömmer?!.....

Tack för alla tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...