bosse12345 0 Postad 4 Juni , 2007 evinrude 70 hk 79 Senast ändrad av bosse12345 | 04 juni 2007 | 19:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Juni , 2007 Vad har du för motor..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2007 Blev det inga bra svar på de övriga trådarna 07-06-04 Soleniod 07-06-04 Läcker ström? 07-06-03 Problem med startmotor 07-06-03 Startmotor eninrude Töm ur vattnet ur startmotorn och prova sen med ett bättre batteri. och din sista fråga om man kör strtmotorn för länge utan att båten startar kan det då påverka att solenoiden blir utbränd eller att startmotorn blir dålig? svar nja på första om den är kass kontakt i från början och ja på andra frågan. Lycka till och dont strike it permanent magneterna spricker då. Senast ändrad av nikitalord | 04 juni 2007 | 19:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Juni , 2007 Om du med tar slut väldigt fort menar att batteriet tappar orken snabbt, så måste felet vara batteriet. Du har i flera trådar sagt att du bytt batteri, men vad bytte du till..ett annat begagnat med osäker status ? Har du verkligen bytt batteri till ett friskt nytt med känd (full-laddad) status ? Ett snabbtest av batteriets verkliga status kan exempelvis vara att sätta det i en bil, lossa tändkablarna från tändstiften och köra startmotorn. Om inte batteriet orkar dra runt bilens startmotor med full fart i minst 1 minut vid 20 graders temperatur så är det garanterat nåt fel på batteriet. Du har också sagt att det läcker ström men har du mätt hur mycket (strömmätning i serie med amperemeter, inte voltmätning med voltmeter) och var ? En kass solenoid med vinteruppehålls-oxid på kontaktytorna kan ofta orsaka spänningsfall, men det är ju väldigt lätt att mäta om det spänningsfallet finns (under belastning) och löser sig oftast med lite kontaktspray. Sen kan du ju koppla en startkabel direkt från pluspolen batteriet till startmotorns pluspol (den som kommer från andra sidan på solenoiden) , och en annan från minuspolen på batteriet till startmotorns minuspol (kan mycket väl vara chassiet) då utesluter du ju helt solenoiden från felsökningen. P.S. varför inte hålla frågan i en och samma tråd ? Senast ändrad av Gunnar_ | 04 juni 2007 | 21:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser