Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
anders76

akterspegel

Rekommendera Poster

Hej.
Hur kan man mäta/känna till sig om akterspegeln är ok och inte genomröten?
Jag har en gammal (-74) motor båt ( glas fiber )med innombordare. Och jag hört att det nästan är mer regel än undantag att akterspegeln kan börja suga i sig fukt. Denna båt har oxså varit sjunken på grunt vatten i 24 timmar förra sommaren.
Jag har prov borrat lite runt bultarna till skölden men träet som kommer ut verkar inte innehålla nåt vatten/fukt. Dock så är träet lite mörkt.

mvh

Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju speciellt fuktmätare, har för mig att det finns såna som man lägger mot ytan och dom mäter några centimeter in i matrialet.

fråga om du kan låna av nån byggfirma eller liknande, eftersom dom mätarna som är bra kostar en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns fuktmätare på nästan alla marinor brukar gå att hyra för en hundring eller så superbra spelar ingen roll hur vädret är mäter fukten utmärkt prova ovan och under vattenlinjen.

gittan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar för svaren. får ta å låna en sån helt enkelt.
vad är annars symptomen för rutten akterspegel? Spricker glasfibern upp eller får man vattengenomträning in i motorbrunnen?

mvh

Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du har borrat och det verkar torrt så är det väldigt positivt!

En genomblöt akterspegel kan vara omöjlig att se att den är blöt.

Däremot om bultar mm börjar bukta inåt så tyder det på att distansmaterialet har börjat svikta och antagligen behöver bytas.

En akterspegel ska vara stum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.
Som sagt jag har borrat och kan inte med mina fingrar ialf känna att materialet är vått. Dock lite mörkt. Min akterspegel e tjock som satan dock, runt en  10cm, kanske normalt? :)
Anledningen att jag vill kolla är att den förra ( eller för-förra ) ägaren satt stooora brickor på bultarna till den ytre skölden. Misstänkte att han gjorde detta för att akterspegeln blivit mjuk och förhindra kolapps. Men ser inga tecken på det.
Jaja, ska kolla med fuktmätare ialf.
vad kan i värsta fall en dålig akterspspegel leda till? Att drevet knäcker hela akterspegeln å båtfan sjunker?

tack för all hjälp..

mvh

Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...