bosse12345 0 Postad 4 Juni , 2007 nu har jag märkt att mitt batteri tar slut väldigt fort. jag undrar om det kan vara startsolenoiden som kan läcka ström eller vad kan det annars vara för fel. start motorn snurrar väldigt segt och orkar knappt dra runt. vad kan det vara för fel tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2007 Är batteriet helt nytt? Batteriet är det vanligaste felet. Ladda fullt och mät syravikten. Läckström är annars inte så ovanligt i båtar som går i saltvatten. Ta loss batterikablarna och mät med instrument motståndet mellan plus/minuskabeln. Ska vara oändligt eller inte mer än c:a 1 kOhm. Vid 1kOhm få får du 10 mA läckström. 100 timmar= 1 Ah vilket man kan acceptera ett tag men bör åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 4 Juni , 2007 Kolla så här. Allternativ 1. Ta av polen och när du sätter på den och det skulle gnistra lite så har du något som drar ström. Under förutsättninga att allt är avstängt. Allternativ 2. Ta av polen på batteriet när du lämnar båten och sätt på när du kommer åter. Går den sakta då med så har du fel i startmotorn, eller ett batteri som käkar upp sig själv s.a.s. Allternativ 3. En Amperemeter mellan polen och skon, så ser du om det går någon ström. Finns billiga digitala för runt 70 - 80 spänn som funkar till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juni , 2007 Kan vara oxid som ger högt motstånd någonstans i el-systemet. Mät spänningen direkt på batteripolerna när du försöker starta. Jämför med att mäta över startmotorns anslutningar. Du ska få i stor sett samma spänning på båda ställena. Om du tappar flera volt på vägen är det dålig kontakt någonstans. Gå igenom och gör rent i alla kabelskor och anslutningar överallt mellan batteri och startmotor. Skruva bort, borsta rent med stålborste och skruva tillbaka. Dra åt ordentligt. Glöm inte jordanslutningarna, kolla både röda och svarta ledningar. På batteripolerna är det bra med ett tunt men täckande lager av smörjfett som håller luften och syret borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser