batfixaren 0 Postad 4 Juni , 2007 Har lite funderingar på vilken ordning jag ska gå när jag lägger ny vattenlinje... Just nu är hela skrovet inkl friborden mörkt grå-primade och bägge väntar på att bli målade. Hur och i vilken ordning överlappar jag de olika färgerna på skrovet? Friborden skall bli mörkblå, bottenfärgen är svart och linjen vit. Hur börjar jag? På friborden ska det på 2 lager pre-kote sen 2-3 lager toplack. Ska jag måla ner pre-kote under vattenlinjen en bit, lacka friborden blå även den en bit under vattenlinjen, måla upp bottenfärg en bit in på vattenlinjen och sist lägga på vattenlinjen eller hur gör man? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Juni , 2007 Vilken typ av primer har du? Behöver du verkligen Pre-coat om du redan har en annan primer? Precoate är ju inte avsedd att användas under vattenlinjen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batfixaren 0 Postad 4 Juni , 2007 jag har användt mig av biltemas röda-brun-lila båtprimer, har frågat runt lite och den fungerar tydligen bra som primer innan man börjar lacka. Men har också hört att jag måste ha på pre-kote lackgrundfärg (vit i det här fallet) innan jag slänger på den mörkblå lackfärgen? Stämmer inte detta? varken pre-koten eller toplacken ska jag ju ha under vattenlinjen men jag måste ju överlappa nån färg åt något håll. Eller kan jag måla vattenlinjen med brightside ovanpå bottenfärgen och lackfärgen och därmed lägga bottenfärg och lackfärg kant i kant?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 9 Juni , 2007 jag skulle inte lägga vattenlinjen på bottenfärg. Lackfärg på friborden kant i kant med bottenfärgen sedan vit linje på lackfärgen. bara ett förslag alltså. Lycka till Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batfixaren 0 Postad 11 Juni , 2007 Tack för svaret! Gjorde som så idag. Lack och bottenfärg kant i kant och ska måla en sista gång lack innan jag lägger på vattenlinjen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 29 Maj , 2008 Nu får ni ursäkta en kanske dum fråga, men jag förstår faktiskt inte... Jag har målat mina fribord och målar bottenfärgen kant i kant. Vad behöver jag göra sen? Jag förstår inte vad ni menar när ni skriver och sen lägger du vattenlinjen. Kan någon bringa mig lite klarhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser