Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
berox001

hur fort går din leksak?

Rekommendera Poster

o fy fan måste varit isakallt nu eller?, kommer ihåg att vi tog en sväng med polarens förra båt, förra året tidigt o den gjorde la 35knop iaf, styrpulpetare, ja trodde ja skulle bli en isbit brrr så kallt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni en liten ribb inget fartvidunder men 28 knopp med 15 kh mercury är inte så illa.

solig dag 15 nov.

post-10000874-1394235685,9426_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min skoter går betydligt fortare här har ni bild bevis pojkar.

Ja det är en snöskoter men det räknas väl ändå den framförs ju i skärgården då era båtar står och sover.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och fler av galningarna hittar ni på www.guppa.se ett mer passande forum än här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min vatten skoter den gör 61 gps knop och det är inte fort nog så det måste trimmas mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall nog uppgradera motorn till 280Hk då bör den göra 78mphGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

85knop!  vad lever du i för fantasivärld? har du mätt farten med gps? en vattenskoter har en skrovlängd som i det närmsta gör det omöjligt att den skulle gå så fort och om den skulle göra det så blir det problem att få in tillräkligt med vatten i jett agregatet i dessa hastigheter. Det spelar ingen roll hur mycket hk du har den lär endå inte kunna gå så fort.

Min leksaksbåt finnmaster F68 med Yamaha F250 powerlift lite annan propp mm gör 52,4 riktiga knop och motorn ligger på 6100varv. med annan propp så hoppas jag på att få ner varvtalet något samt ev nån knop till.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har i allra största grad att göra med varandra. Jag vet folk som trimmat upp sina seadoo skotrar till över 300hk och om du har rätt förhållanden med vågor mm så kanske du kan få dom att gå någonstans mellan 65 och 68 knop på en gps men då är det som sagt perfekta förhållanden samt att det sitter det absolut värsta i insug utblås och impellerväg mm på dessa.

Folk verkar tro att deres skotrar går hur fort somhelst bara för att mätaren visar det. för det första så visar mätarna oftast miles och för det andra så visar dom i princip alltid förmycket.

Ta som ett ex min gammla Yamaha FX 160 HO den gjorde ca 60 på mätaren och 52 på gps vid bra förhållanden. Den har 160hk. en seadoo med 255hk altå nästan 100hk till har inte så mycket högre toppfart på grund av just skrovets längd samt jettens begränsningar att ta in vatten i så höga farter. en sån gör enl GPS ca 56-57 knop. därimot skiljer det en hel del i axellerationen

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du köpt ny skoter? har för mig att du sa att du hade haft och att du var sugen på att skaffa en till. vad blev det för skoter?

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja drömma kan du ju göra men en skoter som gör nästa detta kommeratt vara med och tävla på Grisslinge på Värmdö den 13/9 i ett vatten skoter race som är en SVERA tävling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

med kapellet uppe å svagt skadad propp gör den 34 knop enligt gps

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

41 knop enligt ekot. Yamarin 5810BR och en Yamaha 100 ProV. Gick lite gammal sjö och medvind :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 425 R (R som i racing?? Glad) har blivit klockad till fantastiska 17 knop med en person i båten och johnson 9,9hk. Får se vad det blir nästa sommar när en större motor eller större förgasare införskaffats, ca 25 knop vore trevligt men sen börjar det nog bli för mycket för den stackars båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

31,4 GPS knop

Med en Kidmaster Mk1 och 25hk Mercury -02 med original propeller än så länge..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sonens leksak Toy-4-US, en Weedo (kopia?) gör ca 35 knop med en Mercury 70 hp...  Men det skall ju helst vara spegelblankt vatten...

Men roligt är det i de flesta väder

Senast ändrad av gustafspappa | 07 september 2009 | 23:24

post-8904-1394236088,4421_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min storebro gör ca 35-39knop med dubbla dieslar

/Styrbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

49,3 knop blev toppnoteringen. Bak sitter en Yamaha 225.

Går verkligen en Storebro så fort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Crescent 375 Sailor med nya Yamaha F350 gör 212,3 knop innan den börjar vingla. Djävligt bra skrov och akterspegel. Ska se om någon kn ta ett foto på den nu i vinter när jag åker mest ut till fiskeplatserna. Den går lite fort på tomgång när jag trollar däremot. Men slänger jag i tre st plogankare så är jag neri i ca 3 knop. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

41-42 knop, beroende på båten har hemlängtan eller inte..

Marschar 30

En Delta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha SHO vattenskoter 70 knop se denna video så får ni se på bild bevis.

http://www.youtube.com/watch?v=bXSoCEb4Hcg

Se även en Sea doo 280hp maskin i länken nedan.

Mer info finns på www.guppa.se om maskinen i denna tråd.

http://www.guppa.se/index.php?option=com_jfusion&Itemid=7&jfile=viewtopic.php&f=10&t=1439&start=0

Senast ändrad av Bittan | 14 november 2009 | 00:04

Senast ändrad av Bittan | 14 november 2009 | 00:07

post-10008263-1394236157,2259_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SHOn värkar gå riktigt bra! är den mycket trimmad? isåfall med vad? är lite sugen på en sån eller en FZR.

Hur är farterna mätta? den inklistrade hastighetsmätaren var kommer den ifrån? GPS?

Nyfiken.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte vad du syftar på men det är en väldig skillnad på 85knop och 70knop det krävs väldigt mycket mer hk för varje knop ju fortare det går och det har med skrovlängd skrovform hur mycket vatten jetten kan ta in mm.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag har polare som har över 300hk i sina seadoos och kommer upp i 65-68knop och jämförde detta med en skrävlare som påstod sig ha en sedoo som skulle göra 85knop. hur många hk har han i den då? och hur får han jetten att inte tappa greppet i vattnet. ju mer vatten den tar i ju mer dras skrovet ner mot vattnet och ju mer hk krävs för varje knop som den skall öka.

både seadon och yamahan i filmen var trimmade. sedon var det över 300hk i och yaman vet jag inte men eftersom den gick bättre så gissar jag att den hade minst lika mycket. att från den som gjorde drygt 70knop öka till 85knop borde vilken idiot som helst fatta att det är orimmligt.

Hoppas du fick svar på din fråga som jag förövrigt inte förstod.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...