berox001 0 Postad 4 Juni , 2007 Hej, jag vill se om det är någon som är lika tokig i fart som jag. jag har själv en råtrimmad vattenskoter som toppades förra sommaren till cirka 85 knop, vågade inte pressa den mer då jag kände att den började vobbla. skulle vara intressant att veta om någon annan har en liknande leksak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2007 85 knop verkar löjligt tror ungarnas strandleksak spöar skiten ur dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 4 Juni , 2007 Den var bra! urban. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 4 Juni , 2007 32 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brigrib 0 Postad 18 Januari , 2008 Kul Vad har du gjort om ? Vilket fabrikat ? mer info tack H Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brigrib 0 Postad 18 Januari , 2008 Kul Vad har du gjort om ? Vilket fabrikat ? mer info tack H Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 18 Januari , 2008 Aquaquik 230 gummibåt med 3.3 hästars 2-takts mercury räknas kanske inte? Vågar inte pressa den över 4.2 knop. Per T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 18 Januari , 2008 min son har en Forbina bambina med en 25 hk på gör ca 30-35 kp men hur stor maskin jag än sätter på så gör den inte mer än 35 kp....som jag förstår så har det med skrov längden att göra o hur f.. kan en skoter gå i 85 kp ???? kanske någon som har ett svar på det eller????? nu kanske jag är ute o simmar i djupt vatten men jag vet hur svårt det är att få någe att gå fortare än 55 kp..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 18 Januari , 2008 Tjena, Skrovlängd och fart hart inget med varandra (nästan) att göra när det gäller planande båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 19 Januari , 2008 Båten gör 35 knop på topp. Vattenskotern gör mellan 55 o 60 knop. Nästa skoter kommer att göra över 70 när jag får tag i dom rätta delarna så att säga... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brigrib 0 Postad 19 Januari , 2008 Är skotersugen och är intresserad av tips från andra. Vilket fabrikat har du ? och vad ämnar du göra med den för att få bättre prestanda. H M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 19 Januari , 2008 Jag har En Sea doo skoter och nästa skoter blir nog av samma fabrikat, fast nyare.. Trimdelar, Det beror lite på vad jag köper, köper jag en kompressor matat Rxp så sträcker sig nog uppgraderingen till Race galler och Race impeller (sk skat-Track).. Den har ju rätt hyffsad prestanda redan i orginal.. Har sneglat lite på Hondas Aquatrax oxå, Nu gillar jag Sea doos design bättre än Hondas så förmodligen så blire en Rxp iaf.. Kawasaki har ju ett riktigt monster på marknaden oxå men den faller inte riktigt in i min Lekbudget. Man ska ju ha råd att åka lite båt oxå... Vet ej hur det är med trimdelar till övriga fabrikat Men till Sea doo finns d massor iaf.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brigrib 0 Postad 19 Januari , 2008 Vad tycker du om yamaha fx då ? Mindre motor men ändå samma prestanda eller ? H M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 19 Januari , 2008 Jag vet inte riktigt jag har inte provkört denna än.. Förmodligen så är det nog ganska lika prestanda mässigt. Säkert ingen dålig skoter, är ju kannon om man kan få samma ax och toppfart med mindre motor.. Ska hålla utkik efter denna modell till sommaren.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 19 Januari , 2008 Köpte en vattenskoter Yamaha XLT 800 (2takt) i oktober. Har bara provkört den 1 gång. Lyssnade en del hos motorkunniga personer som trodde att Yamaha skulle var bra eftersom de gör bra utombordare. Hoppas det stämmer. Den har 120 hk och toppar 45 knop. Skall bli kul att köra den i sommar.Längtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 21 Januari , 2008 Nåra leksaksbåtar har ja inte, å gillar inte heller höga farter, men ämnet hastighet/fart är intressant. Toppfarten är egentligen ointressant (förutom i tävlingssammanhang) och är inte avgörande när det gäller att komma snabbt fram. Exempelvis kan en båt med förhållandevis låg motorstyrka och goda sjöegenskaper komma fortare fram då den kan hålla en högre medelfart oavsett våghöjd å vind. Fort kan vilken drög som helst gå om man hänger nåra 150-hästare, men det optimala måste väl vara att få en båt att gå så fort å sjövärdigt som möjligt med så lite hästkrafter som möjligt! Ett fantastiskt exempel på detta är Manne Ockerfeldts Volvo-båt, med vingar, steg å allt möjligt special i botten. I den här klassen ligger ja nog i topp med min gamla ELAN 015 som planar med en 4-hästare* med lång rigg! Förvisso ingen bra sjöbåt, men otroligt lättdriven. I dagsläget motoriserar ja med en 70-talare/Crescent 43 (Pelle Pettersson?) en Johnson 15hk 4-takt (med elstart), å marchar 11-13 knop till vardags. Då planar hon ut fint å motron går med c:a 70% gaspådrag = minimal bränsleåtgång. Det är 3 gånger snabbare än med segelsnipan/huvudbåten, å det är FORT för mig! En perfekt hastighet så här års, då hinner ja fram å tillbakt till handelsboden i Arkösund medans det är ljust, å ändå hinna med lite Bryggsnack. *Suzuki 1-cylindrig 2-taktare. Bild/ Här med en gammal 7½:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 21 Januari , 2008 51,5 knop är den bekräftade toppnoteringen på GPS http://www.youtube.com/watch?v=2bsRedYa1bU http://www.youtube.com/watch?v=cA0pLGAZxCs&feature=related Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Januari , 2008 RDauksz, den där va ball! Hur mycket motor är det på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 22 Januari , 2008 På denna är det en 2-takt 60hk mercury från 2004 men det skall vara max 50hk egentligen. Inte någon större fartskillnad, men det var det jag hade så, så blev det. Riktigt rolig leksak att släpa med sig på kusten, perfekt att åka till affären med! Ännu bättre att bara ha kul med om man struntar i nyttan! Den klarar rätt bra sjö faktiskt om man vet hur man kör förståss och har vett på att det inte går att köra full gas i alla lägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 22 Januari , 2008 55 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brigrib 0 Postad 23 Januari , 2008 Min Fjord Diplomat ifrånn -67 gör ca 35 knop med dubbla v8:or Min Brig 300 ribb med 20hkr gör ca 28 knop. Men är sugen på en skoter för att för nå en bit till, kul vore 60. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 24 Januari , 2008 Min DC på 17 fot med en 175hk V6 Mercury utombordare gör 60 knop HAHA! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 7 Februari , 2008 RDauksz om det inte var så att jag vet att det är i östersjön du kör skulle man kunna tro det är i en innsjö??!! Senast ändrad av madette | 07 februari 2008 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victoor 0 Postad 7 Februari , 2008 Har inte så mycket att skryata med för min båt gör bara 42 knop . Det är en T16 u med 80hp och stål propeler.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 7 Februari , 2008 54.5 men i sommar skall det gå fortare, om jag inte seglar förstås Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
riikonen 0 Postad 8 Februari , 2008 hmm tyvär inte testat ännu men en ockelbo med 140hk v4 ska väl ska testa i sommar motorn är helrenoverad från topp till tå eller va tror ni den gör?? och om ni vill pressa lite mer kusar från era motorer ska ni prata med dom här http://www.lundinsmarin.se/ han är mekaniker till pierre som kör formel 1 med båt en bra kille o ärlig som inte bara har liten verkstad o mycke mun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 8 Februari , 2008 Östersjön?!? har du plastat för mycket nu eller? Senast ändrad av RDauksz | 08 februari 2008 | 15:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 8 Februari , 2008 om jag inte såg fel så är ni i ellenö sjön och kör. Ellenösjön på ena sidan bron östersjön på andra!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 8 Februari , 2008 så kommer jag med min lilla sportbåt som har en mercury 50hp från 71 inte mkt o trimma den inte 27knop, skulle va skoj o slänga på en rejäl motor som den är byggd för men vem har råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
riikonen 0 Postad 27 Mars , 2008 jaha då var man ute o provade båten efter motorbyte o renoveringen av båten igår testade ja o sonen farten med original propeller o johnson 140hk båten en ockelbo t16 den 27/3 08 helt ensamma i mälaren med iskanter runt bergen o kallt som bara %!¤% 46knop tyckte det var äckligt fort o skägget hadde man i nacken kändes det som. så puttrade vi in till torshälla då börja sonen snacka o 170 eller 200hästars pappa tänk vilket objekt det kunde bli o vilken fart mm men ett problem vi har ju mamma som ska med i båten haha vilken min hon kommer att visa sen hon är med ska fota minen när munnen står vidöppen o ögongloberna håller på o ploppa ut vid halvgas. cirka 85 knop, vågade inte pressa den mer då jag kände att den började vobbla. hinner man känna sånt i den hastigheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser