Stefanius 1 Postad 4 Juni , 2007 Tja ! Har på min båt en mercruiser 3.0 och tempmätaren är naturligtvis i Fahrenheit.. Fråga, då det är ett tag sen jag läste fysik/kemi, vad jämför man, dvs vad är normal temp på motorn i Farhenheit, och vad är det i måttet Celsius. Lite dumt med en tempmätare man ändå inte begriper :-) /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2007 Subtract 32 degrees from the Fahrenheit temperature. Multiply by 5. Divide by 9. eller: http://www.mathsisfun.com/temperature-conversion.html#tool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 4 Juni , 2007 Bra där ! Då kanske man hinner ana oråd innan summern tjuter ... 212 grader Fahrenheit betyder kokande motor mao /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juni , 2007 http://web.telia.com/~u31224744/program/omvandlare/temperatur.html så va den saken klar !! //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2007 null grader fahrenheit är lika med -17.77777777777778 grader celsius (255.3722222222222 kelvingrader). Detta är vad jag alltid undrat över äntligen en sida som gav mig svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbinc 0 Postad 4 Juni , 2007 For att fa Celsius atr ni Farenheit delat pa 2 minus 15. Tex. 200 Farenheit = 200/2=100-15=85 Celsius ( /- 1). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 4 Juni , 2007 För det första så skriver du fel. Det ska vara F*5/9 - 18, inte F/2 -15. Eller rättare F*5/9 - 17.8, vilket ej heller är helt rätt. Rätt metod är (F-32)*5/9. Något annat sätt att räkna ut det finns inte. Jämför med de andra svaren! För det andra så uttrycker du dig slarvigt. 200/2 = 100, inte 85 som du skriver. Senast ändrad av Algot_R | 04 juni 2007 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 4 Juni , 2007 Ett annat sätt är att skruva bort locket till termostathuset, fiska upp termostaten och titta vad som står stämplat på den. Går tempmätaren över det så är det fara å färde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackabajsare 0 Postad 4 Juni , 2007 SÅ länge det är plusgrader är det enklast med X*1,8 plus 32 Ex 2 celcius är, 2*1,8 plus 32=35,6 Plustecken försvinner:( Senast ändrad av rackabajsare | 04 juni 2007 | 23:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 5 Juni , 2007 Ja, visst. Men det är ju samma formel som i första svaret och i mitt senaste. Om det gäller att C = (F-32)*5/9 så är ju F = C*9/5 32 och det gäller både för positiva och negativa värden. Men till första inlägget: Använd lite beräkningar enligt dessa svar och rita sedan in några gröna och röda markeringar vid tempmätaren. Eller ta isär den och gör en ny skala. Senast ändrad av Algot_R | 05 juni 2007 | 16:29 Senast ändrad av Algot_R | 05 juni 2007 | 16:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbinc 0 Postad 6 Juni , 2007 Det är märkligt att vad man än skriver på denna sida blir man påhoppad av folk som tror sig vet bättre. Tycker inte att det verkar vara så trevlig stämmning bland medlemmarna, bara en amssa påhopp. För mig som bor i USA och har Farenheit så fungerar det bra att dividera farenheit med två och dra av 15. Ber om ursäkt om jag formulerade mig fel och slarvigt Algot_R Mvh, Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 7 Juni , 2007 Förlåt, det var inte min mening att du skulle känna dig påhoppad. Din formel är ju lite enklare men ger 2-3 gr fel inom normala temperaturer, dvs 0 - 50 C. Men vid 50 C så blir felet ca 4 gr. Så det du skrev var inte helt galet , förutom ditt skrivtekniska slarv där du faktiskt påstår att 200/2 = 85. Men detta sätt att skriva förekommer.Ber om ursäkt, Vi hörs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 7 Juni , 2007 VA! Det är kanske ett lästekniskt fel Algot. Jag läser iaf 200/2=100-15=85. INTE 200/2=85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 7 Juni , 2007 Nu får du ursäkta mig, men det står faktiskt att 200/2 = 85. Jag kan läsa matematiska uttryck, det är lite av mitt specialområde. Fick lära mig en del både i skolan och på Chalmers. Hur tolkar du detta då: 200/2 = 85 15. Är det fel? Eller detta: 200/2 = 100-15. Är det rätt? Eller detta: 200/2 = 85 15 = 5*17 53 = 5*20 = 100. Är det fel? Ville du skriva 200/2= 100-15=5*3?Likhetstecken innebär att talen på båda sidor är lika. Och 200/2 är inte lika med 100-15. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbinc 0 Postad 7 Juni , 2007 Hej, Jag skrev följande: 200/2=100-15=85 Celsius ( /- 1). Skall stå /- 1, missade plu stecknet. Tråkigt att det skall vara en massa tjaft här, att alla inte kan gå samman och hjälpa istället för att trycka ner varandra och visa att de kan bäst. Precis som i småskolan.... Försök min formel, lätt att komma ihåg och det blir som sagt inte så stort fel. Menn har man gåt på Chalmers så har man väl de korrekta formlerna i huvudet!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 7 Juni , 2007 Problemet är att du skriver att 200/2=100-15=85 vilket är fel sätt att beskriva det du vill ha sagt. (200/2)-15=85 ska det vara då man beräknar parentesen först vilket blir 100 och det skrivs aldrig ut i klartext i en formel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbinc 0 Postad 7 Juni , 2007 Skönt att det klargjordes. Skall passa mig för hur jag formulerar mig. Hoppas att min formel kan varit till hjälp för er som förstod sig på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 8 Juni , 2007 Okej Algot, du vinner! Jag märker nu att det var krångligare än vad jag trott att förklara en matematisk formel korrekt. Detta är absolut inte ett ämne som jag kan bra, däremot så förstod jag direkt hur qbinc resonerade. Men som sagt, jag är inte experten här. Tex så trodde jag att Chalmers var en skola!? Ha en härlig sommar allihopa. Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Juni , 2007 Hehehe, märkligt vad en del hetsar upp sig efter en fråga följd av (kanske inte helt korrekta, men tillräckligt för att det ska funka) svar. Inte för att jag vill bidra till hetsandet, men vore det inte lättare att ha ett par, tre värden uppskrivna/memorerade. Ex.vis under ett givet värde är motorn för kall, över ett värde går den för varmt och däremellan är det OK..? Alltså istf att att plocka fram miniräknaren i tid o otid? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 8 Juni , 2007 Lägg ner nu ! VAr inte ute efter några viktigpettrar som ska dumgöra varandra. Jag är nöjd med svaret sen länge.. å - nån jädra grad upp eller ner är helt ointressant för mig / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 8 Juni , 2007 Chalmers är en universitet, ingen skola. /Sven P.S och skola och universitet är inte detsamma sak D.S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 9 Juni , 2007 Chalmers tekniska högskola är den korrekta benämningen! Senast ändrad av Linde | 09 juni 2007 | 15:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 9 Juni , 2007 Jag håller med. Jag blir irriterad på att folk ska märka ord & vara viktigpettrar därför började jag själv göra det. Men jag ska sluta nu. Låt oss alla ha en trevlig sommar istället. Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser