Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Pjerre

Evinrude 15hk går bedrövligt när den är varm

Rekommendera Poster

Har ett intressant men riktigt tråkigt problem.

Motorn (Evinrude 15hk mitten på -90) går som en klocka så länge motorn är kall men efter ca 5 minuter börjar den hacka ungefär som om bränslen pumpas in i jämn rytm, detta endast vid höga varv. Men ju längre man kör går problemen ner i varvtalen och till slut kan man endast puttra fram på tomgång utan att behöva hacka fram.

Nu till det intressanta! Vi har haft in motorn på verkstad där de kört motorn i tank i en timme på höga varv helt uten problem och likadant på två olika verkstäder. Men så fort motorn sätts på båten börjar den krångla.

Någon som har nått tips på vad det kan vara för fel?

Tack på förhand / PK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var inte inkopplat på motorn hos verkstaden men är det i båten? Soppaslangen och soppatanken? Osannolikt, men,men, värt att testa. Kanske skit i tanken som kommer in i filtret efter en stund. Byt båda o testa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de snabba svaren, dock... Hos den första verkstaden hade de våran tank med tillhörande slang, så det är inget problem på den kopplingen, och JA luftskruven är öppen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

placeringen av soppatanken? Verkstaden hade den över motorns nivå och ni har den under och då kommer inte soppa fram(förutom det som pumpats fram)?

Prova kör den medans ni pumpar soppa hela tiden.

Senast ändrad av Yadis | 04 juni 2007 | 16:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en idé skall testa..

Edit 10/6

Provade i förmiddags att ha tanken i högläge och även att pumpa, helt utan framgång.

Senast ändrad av Pjerre | 10 juni 2007 | 23:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering!

Har haft den på service där de bytte tändstift, rensade gasaren på skit, mm, gissa om det blev något bättre? NEJ!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade liknande fel på min evinrude 15 -90, efter mycket dyr felsökning kom vi fram till att det var insugsplattan. Tydligen är denna felkostruerad så när packningen torkar så suger den tjuvluft. Prova att byta insugsplattan och packningen till den nya varianten så kommer det nog funka. Tror jag betalade knappa 200 för delarna, bytet är plätt lätt och du gör det garanterat själv om du är lite händig.

// Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas (dilba):

Er evinrude hade den problem jämt eller var det också bara när den blev varm? Det som är skumt med vår motor är att den går bra i baljan på serviceverkstan men så fort det blir motstånd alltså när den sitter bak i båten så krånglar den.

Kan det vara så att den går varmare bak i båten än vad den gör i baljan? så att överhettningsskyddet krånglar i båten men inte i baljan?

Ska ta ut tummen ur handen och försöka lokalisera insugsplattan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade den aldrig i balja, konstaterade bara att den gick som skit så fort jag skulle gasa, då bluddrade den och dog. Eftersom ditt problem troligen är värmerelaretat kan det möjligen bero på överhtteningsskydd om det finns på den motor är osäker om det sitter monterat. Men eftersom det är så små toleranser mellan insugskanalerna och insugsplattan kan även detta fenomen uppstå när motor blir varm då viss värme även leds över till förgasaren. Insugsplattan är ju av plast och förgasaren av aluminium vilket gör att dessa rör sig väldigt olika vid värme förändringar. Mitt ips är att kolla upp insugsplattan, den är av svart plast och sitter under förgasaren, har för mig att man måsta plocka bort förgasaren för att komma åt den. Lycka till!

// Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade bort förgasarn och lyckades lokalisera insugsplattan men den såg grymt fräsch ut så jag tror inte det är den. Och vad jag kunde se så var den av gods inte av plast, motorn är för övrigt av -96 års modell.

I alla fall så var vi ut och provade skiten igår igen efter lite elfelsökning mm

Som vanligt så gick motorn suveränt bra!!!

En liten film (3gp format)

Trevlig helg alla lyckliga motorbåtsägare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker det låter som ett tändningsproblem, både av din beskrivning , men framförallt när man hör motorn på inspelningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart är sommaren här och jag tänkte bara kolla om det finns någon som har upplevt något liknande och/eller kan tänkas ha någon idé!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har samma problem med min johnson.

jag gjorde rent förgasarn och böt tändstift, men ingen förbättring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! nu är jag glad!! Har haft den på rep och har varit ut två gånger utan problem...

Till alla som upplever samma problem, Byt PP AY, CD 2

Det är någon del som hör ihop med elektroniken men fråga mig inte vad eller vart!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad exakt gör en CDI-box?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...