Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
ambassadeur

Val av motor - behöver råd/tips!

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpte en styrpulpet, 5,90*2,30, ca 650 kg och behöver råd/tips om val av motor. Båten är CE märkt och klassad 60-115 hk. Oftast kommer vi att vara 2 st i båten men någon gång ibland säkert upp till 5 pers.

Jag skall använda båten till och från badstranden i skärgården utanför Sundsvall. Kommer även att sportfiska från båten, dock inte trollingfiske.

Har inte råd att köpa en ny motor utan får hålla tillgodo med en begagnad. Har hittat två objekt, en Mercury Optimax 75 hk, 06:a och en Honda 90 hk -99, båda i samma prisklass, 50.000 kr. Vad tror Ni om någon av dessa motorer eller ska jag satsa på något helt annat?

Personligen så tror jag att 75 hk är den undre gränsen, är ju en del vikt som skall flyttas....! :-)

Tacksam för svar!

Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ryds camping väger ungefär som din båt och jag har en 70 hästars evinrude från 1976 på den. Den gör 25 knop med 2 pers i, vilket är gott nog åt mig. Kommer upp i plan även med 5 pers(3 ungar) i, men tar ett tag:)

Så 90 hästarn låter bäst om du vill ha lite marginal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra att ha pulver i spisen, att kunna dra på när man känner för det samtidigt åka i lagom marchfart utan att motorn varvar och dricker massa soppa samt väsnas ordentligt.

Hade jag varit i dina kläder så hade jag satsat på 90hk eller mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...