Bongobong 0 Postad 4 Juni , 2007 Hej, Förr eller senare kör man ju på en sten och nu har propellern skadats på vår utombordare. På ett av de tre bladen har en bit gått av. Vi har inte märkt något större skillnad när vi kör båten men jag har ett par frågor. Är det någon fara för motorn att köra med en skadad propeller?Är det dumt att vänta till i höst med att byta till en ny? mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 4 Juni , 2007 Det är väldigt dumt att köra med en skadad propp. p.g.a det blir obalans i propellern detta medgör att drev och växelhus tar skada tro mej jag har själv gjort det misstaget för några år sedan det kostade mej åtskiliga tusenlappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axelman73 0 Postad 4 Juni , 2007 Kan man byta en propeller i vatten eller måste man ta upp båten/motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 Juni , 2007 Jo, det beror ju på... Har du lite mer info, typ en bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2007 enklast är väl att bara tilta upp den så slipper du göra det under vattnet, men har du stelaxel så ta med dig en reg och en flaska luft om du inte lungorna räcker till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Juni , 2007 Att köra med en skadad propeller är nog bland det sämsta du kan göra om du är rädd om motorn och om plånboken! Om jag vore i dina kläder så skulle jag inte köra en enda meter utan att först ha bytt till en ny propeller! En propeller kostar....jo visst...men skadorna som kan uppstå om du kör med en bara lite skadad propeller kan kosta dig massor med kosing som är mångdubbelt dyrare än vad en ny propeller kostar! Plus att du dessutom får räkna med att vara utan båt ett bra tag då. Risken att detta sker är dessutom väldigt stor om du kör med en skadad propeller, så jag tycker att du tveklöst ska bita ett lite småsurt äpple redan nu och byta omgående. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juni , 2007 Håller med övriga; byt innan du skakar sönder lager och växel. Blir dyrt. Man kan köra hem med låg fart med en trasig snurra, men den ska bytas fortast möjligt. Eller lämnas för reparation på Propellertrim http://www.propellertrim.se/. Kan löna sig om det är en enkel skada. Nikitalord... :-) :-) *ASG* Senast ändrad av Anders_St | 04 juni 2007 | 17:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juni , 2007 Inget att tveka på utan byt. Det kan bli dyrt annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Juni , 2007 Gäller det alla skador på propellrar..? Jag har en skada på min.. en 1 x 2 cm liten bit som har flygit bort.. Tänkte lämna in den, men har inte haft så bråttom med det.. bör jag ha det..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 4 Juni , 2007 Ja lämna in den direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bongobong 0 Postad 4 Juni , 2007 Tack för alla övertygande svar! Jag åker till varvet i morgon. mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2007 Liten bit gör nog inget, dvs allt beror på hur stor skadan är, väntar du någon vecka så jämnar det nog ut sig, Du vet ju var stenen ligger eller hur? Tack för bra feedback! Det levande sjökortet skulle nog räcka för mig. Men finns det GPSer/plottrar där man kan använda DLS eller är man tvungen att köra omkring med en ömtålig PC? mvh Erik Senast ändrad av nikitalord | 04 juni 2007 | 19:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Juni , 2007 Liten bit gör nog inget, dvs allt beror på hur stor skadan är, väntar du någon vecka så jämnar det nog ut sig, Du vet ju var stenen ligger eller hur? Tyvärr vet jag inte det.. det var förra ägaren till min nyköpta motor som klantade till det.. Men annars går det väl att ta och dra till med yxan..? Då träffar man ju i alla fall rätt blad.. ;-) Senast ändrad av Daniel_B | 04 juni 2007 | 20:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bongobong 0 Postad 6 Juni , 2007 Nu har jag varit på varvet och bytt till en ny propeller och på köpet lärde jag mig en del. Skadorna på själva propellern var inte så farliga egentligen. Som tur var så var axeln och alla andra delar oskadda. Annars hade det kostat betydligt mer att reparera Att byta propeller är egentligen inte svårt alls. Det kommer jag lätt göra själv nästa gång! Det bästa av allt är att det går att reparera propellerbladen. Det finns tydligen några ställen i stan som gör det för omkring en femhundring. Och det är det ju värt då en ny kostar 2500kr. Nästa gång vi skadar propellern så fixar kommer vi ha en extrapropeller i båten samt att vi kommer klunna fixa det själva! Slutet gott, allting gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Juni , 2007 Det är inte bara att svetsa, den ska balanseras också. Dessutom kan gummivulkningen ha släppt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 7 Juni , 2007 Hej, finns det nåt liknande som Propeller Trim som ligger ju i Stockholm även i Gtb´ s område? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 7 Juni , 2007 http://www.propellerservice.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser