Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
stiffen

Kylanläggning Coolmatic trasig, panik, vad är felet?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Min kylanläggning i Maxi77 slutade tvärt generera kyla idag. Har funkat som en klocka tills nu.

 

Är osäker på exakt vilken modell det är på grejerna men tror det är en Coolmatic 55. Den består av en kompressordel monterad i ett stuvfack i sittbrunnen, samt kylplattan med termostat i egentillverkad (av förra ägaren) box.

Kolla gärna på bilderna på http://picasaweb.google.com/staffan72/Projekt

 

Jag har mätt ok spänning fram till kompressorn och fläkten som sitter där snurrar. Dessutom fräser o pyser det lite från rören inne i själva kylboxen och kylplattan blir lite kall/sval, men långt ifrån att den kan generera kyla (förut när man satt på kylen så har man fått is på plattan o man har kunnat frysa in saker i botten).

 

Hur kan jag felsöka? Vad kan problemet vara? All info tages tacksamt emot...

 

Mvh

//Staffan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar kompressorn? klickar det när du vrider på termostaten?

Om svaret är ja på dessa frågor låter det som om den behöver fyllas med köldmedia, men det finns säkert kylexperter här som kan bekräfta/dementera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

 

Var ska det klicka? Vid kompressorn? Isåfall tror jag _inte_ det. Inget jag hört/tänkt på iaf. Däremot börjar det ju pysa/fräsa/bubbla (kylskåpsljud..) vid kylplattan. Och fläkten går vid kompressorn.

 

Kan det verkligen vara köldmediapåfyllning som behövs om kylen har gått perfekt o rätt som det är så slutar den att kyla? Borde det inte bli en gradvis försämring? (jag kan nada om sånt här..)

 

Mvh

//Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle chansat på att termostaten är kass. Det  måste gå att koppla förbi termostaten - kommer kylan då, har Du hittat felet.

 

Retfullt just när säsongen börjat.

 

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra felsökningstips! Det vore mkt intressant att koppla förbi termostaten.

Vet du/någon hur man gör det på en sådan Coolmatic?

(kolla gärna bilderna igen på http://picasaweb.google.com/staffan72/Projekt

)

 

Jo det är duktigt retfullt, särskilt eftersom just kylboxen var en stooor anledning att vi köpte just denna båt (och det var en grym tillgång förra säsongen att alltid ha kyla (två 65Ah batterier o 48W solcell).

 

 

//Staffan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

termostaten har två kablar sätt en bygel istället för de , där de går in i anslutningen ,termostaten är bara en kontakt som sluter när kylan blir för dålig ,närkretsen blir hel startar kompressorn och ger kyla,men i ditt fall verkar det ju som om fläkten och kompressorn startar i så fall är det antagligen köldmediet som läckt ut hitta läckan  täta vacumsug fyll på

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du skriver att det fräser och pyser i förångaren, då startar ju i så fall kompressorn. För mig låter det som att det är brist på kylmedel.

Kör inte med kylen utan försök att leta upp var det har läckt ut med hjälp av såpvatten , som ger bubblor där gasen läcker ut. Vanligast är väl att det läcker i någon skarv. Har du skruvanslutningar? så kan det vara där.

Hoppas att du har ett köldmedie som du får fylla på nytt.

Lycka till.

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående. Kolla runt kompressorn för det ser ju lite anfrätt ut. Rör med skruvanslutningar hade du såg jag.

 

 

Hmmmm gick inte att lägga in bild vid ändringen 3.gif\

 

Senast ändrad av orven | 04 juni 2007 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

rulla runt det så ev luftbubblor flyttar sig annars står kylmedlet still och kokar och bildar mer bubblor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för alla tips o illustration tom... Får återkomma när jag hunnit ut till båten. Ev får jag leta upp en kyltekniker som kan haka på o köra lite magi med sina verktyg..

//Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Ja nu tittade jag på bilden och såg anslutningarna.

Kolla ev. läck där. Lyssna inte på folk som säger att man ska vända  kylskåpet. Vänd aldrig på ett kompressorkyl.

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. skriv gärna vad felet var. om du lyckas hitta felet. har samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har oxå problem med min coolmatic. Är på semester och nu slutade kylen funka. Den fungerar ibland när jag kopplar på laddaren på batteriet. Antar att det är spänninsgfall som orsakar det hela, men är fullkomlig novis på detta :-( Skall till en marina i närheten (Hunnebo) imorgon som skall kolla på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...