Noboat 0 Postad 3 Juni , 2007 Motorn är en Johnsson 20 hk anno -94. Startas elektriskt via fjärrreglaget. Inga problem vid kallstart. Problemen kommer då motorn vait avstängd en stund och åter skall startas. Yttrar sig på två vis; ibland så drar inte inte startmotorn runt ( blir alltså helt tyst när nyckeln vrids)varpå motorn förstås inte startar. Efter att ha gjort ett antal försök så drar startmotorn runt, men jag får köra på den länge och ibland flera gånger innan den behagar att tända. Batteriet är såvitt jag kan bedömma ok. När motorn väl är startad så är det inga problem, svarar på gaspådrag som den skall o jämn och fin tomgång. Minst sagt en smula obehagligt med tre barn i båten. Just pilkfiske består ju mycket i relativt frekventa omstarter och kortare förflyttningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter1980 0 Postad 12 Juni , 2007 Hade ett liknande problem på min 30hk Johnsson. Det var när jag hakat av den för varmförvaring över vintern. Det visade sig att jag inte rengjort ordentligt där alla kablar sitter på motosidan när reglageboxen monterades igen. Blev dåligt jordat. Funkade klockrent ibland, för att helt plötsligt inte ens reagera när man vred om nyckeln. Så rengör och se till att kablarna har ORDENTLIG kontakt mot motorn. Hoppas det hjälper. Senast ändrad av Peter1980 | 12 juni 2007 | 13:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 12 Juni , 2007 Kolla batteriet. Jag lärde mig den hårda/dyra vägen att ett batteri ska ge 12 volt under belastning, inte bara 12 volt vilande. Så mät om du får fram 12 volt till startmotorn när du försöker starta, jag fick fram 2-4 volt o bytte batteri och vips så funkade allt perfekt. Mitt strul o dess lösning: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161326 Senast ändrad av Yadis | 12 juni 2007 | 13:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noboat 0 Postad 14 Juni , 2007 Ni hade rätt båda på sätt och vis. Tack för hjälpen ! Systematik föreföll att vara nyckelordet här. Inledde så med att kolla batterikondition med syramätare. Ok. Därefter batterikoll volt . Ok slutligen kabalage och ström fram under belastning. Tänka tt en korroderad skruv kan ställa till så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser