orven 0 Postad 5 Juni , 2007 Bygg själv med fullständig beskrivning. Varså god. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Juni , 2007 Det skulle ha fungerat på en vanlig generator men nu är det med pemanentmagneter och då är spänningen linjär med varvtalet utan att man kan dra ner den med en fältlindning. En kraftig solcellsreglering är nog ingen dum idé. Annars kan man kanske göra om schemat som du Orven föreslagit. Finns det inget för utombordare? Underlig inställning hos tillverkare av mindre utombordare att man inte ska hjälpa till med laddning av batteri som trots allt behövs på de flesta båtar om inte annat för en lanterna. Man måste ha lanterna även när motorn lägger av. Så man kan ju inte skylla på att det inte behövs något battrei för att man har snörstart på motorn. Helvisset. De flesta har inte ens likriktare! När ni köper en utombordare. Säg att ni vill ha en som har en riktig reglerad generator även om det är en permanentmagnetvariant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 5 Juni , 2007 Hej igen! Har nu tagit reda på fakta. Motorn har spole och likriktare men ingen regulator/relä. Finns dock en generator med tbh som tillval. Känns dock väldigt onödigt när laddningen är mer än tillräcklig som den är. Verkar dock som om detta borde vara ett tämligen vanligt problem med motorer i detta segmentet och att batteriet får agera regulator. Verkar ju faktiskt fungera för de flesta även om batteribytena blir något tätare. Kommer imorgon att koppla på en 12V kylbox så att något äter i andra änden och hoppas att kalla pilsner löser problemet. Tack för mycket matnyttigt!! Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 6 Juni , 2007 Hoppas att det blir en bra sommar nu med då! Kom precis hem från sjön.. Klartblå himmel och 18c i vattnet. Simma lungt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juni , 2007 Ja då blev det ett lyckligt slut på generatorproblemet. Vad kan vara bättre än att reglera laddningen med pilsner! Skynda er o drick, batteriet håller på o bli överladdat! Ladda in fler öl i kylen. Låter väl härligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Juni , 2007 Bara en liten rättelse: Med en två-polig brytare kan man bryta båda polerna (plus och minus). Men en en-polig brytare (som trådskaparen har) kan man bara bryta en pol (vanligast är att bryta plus). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Juni , 2007 Verkar dock som om detta borde vara ett tämligen vanligt problem med motorer i detta segmentet Jag håller inte med om att detta skulle vara ett problem! Jag har själv som sagt 17,6 volt vid fulladdat batteri. Batteriet är minst 7 år gammalt, och fungerar klanderfritt. Jag behöver fylla vatten en gång per år. Har pratat med en del bekanta om detta, och samtliga brukar få byta batteri ungefär vart tionde år, vad kan man mer begära? Senast ändrad av Flipper_510_HT | 06 juni 2007 | 20:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 6 Juni , 2007 Problem eller ej. Det verkar dock vara en vanlig företelse. Har varit ute ca 4 h idag med fylld kylbox. Batteriet låg stadigt på 12,5 V med samtliga förbrukare på. Klarblå himmel och några paravaner i vattnet. Kan det bli bättre?? Tack för all hjälp, trevlig båtsommar på er! Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser