Jesper-Visby 10 Postad 3 Juni , 2007 Lite tips skulle vara bra. Skulle koppla in mitt ekolod och min gps i båten idag. En crescent 505. Har dragit en kabel från plus och från minus på batteriet till en vipp-strömbrytare. Från strömbrytaren till ekolodet resp. 12-voltsuttag där gps är inkopplad. Efter en stund smälter kablarna mellan batteriet och vipp-strömbrytaren. Under kablarna ligger bensintanken med 25 liter bensin. Lyckas få bort kablarna från batteriet inna allt tar eld. Vad skall kag göra för att göra rätt?? HJÄLP!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 3 Juni , 2007 Det låter som om du har haft för klena kablar i förhållande till strömuttaget i dina förbrukare. Du måste dels titta på hur mycket ström du behöver ta ut ur kabeln, sedan måste du också ha lite koll på hur långa kablar du använder. Nu har jag inga exakta siffror på vad du skall använda dig utav. Sök gärna på forumet detta ämne har varit upp tidigare i olika former. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2007 Avsäkra också! Ta minsta säkring du hittar eller runt 200 mA. Tråkigt med kabelbrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 3 Juni , 2007 Tack! Är ny på forumet. Köpte balarna på OK ca 2 mm. Längden är säkert 1,5-2 meter. Hur hittar jag gamla inlägg?? Jeppe! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2007 En säkring vid batterit är det första du skall montera. Har du en tvåpolig strömbrytare?Det verkar ju som om du kopplat fel på något sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2007 GPS och ekolod drar nästan ingen ström så du har nog lyckats kortsluta 12V med minus! Egentligen skulle säkringen brinna av men det kanske saknas eller att den är på 10 A eller så och du hade för klena och/eller långa kablar. Sätt en hängsäkring så behöver du inte få den otäcka lukten av bränd PVC om du råkar göra fel igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 3 Juni , 2007 Här har du en bra länk om hur man räknar ut vilken dimmension man bör ha på sina kablar http://www.kjell.com/kjellfakta/kabelarea/ Men som sagts tidigare här så var det ju inga större förbrukare som du hade inkopplade så felet kan säker ligga någon annan stans också. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 Juni , 2007 Du har nog kopplat ihop plus och minus i brytaren. Dra plus till brytaren och minus direkt till förbrukarna. Säkra av med lämplig säkring. En plotter drar c:a 1 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 3 Juni , 2007 Som folk nämner ovan så MÅSTE man koppla säkring på all utrustning som man kopplar in i elsystemet. Om du haft riktig otur och skickat in ström respektive jord i plotter/ekolod så kan de har brunnit. Hoppas inte. Eftersom du har det problem som du beskriver så e det med all säkerhet att du kopplat ngt fel vid strömbrytaren. Hur många ingångar har du på den? 2 eller 3? Om du har 2 så e det bara ström in och ström ut, har du 3 så e det en knapp med lyse i och då e det ström in, ström ut till förbrukare jord in i knappen. 2mm kabel e nästan i överkant för plotter, ekolod e det nog ganska lagom med 2mm kabel. Får ekolodet sin ström från plottern eller har du ett separat ekolod? Att kablarna smälter beror på att det blir kortslutning, Ta reda på vad det e för pryllar du har och hör av dig om du behöver ngn hjälp. Ingen fråga e för dum för att ställas. Lycka till // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 3 Juni , 2007 Visst har jag kopplat både plus och minus vid brytaren. Men om jag skall koppla ihop jordpunkterna med batteriets minus hur skarvar jag ihob dem?? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 3 Juni , 2007 Visst har jag kopplat både plus och minus vid brytaren. Men om jag skall koppla ihop jordpunkterna på förbrukarna med batteriets minus hur skarvar jag ihop dem?? Skall varje förbrukar ha sin egen sladd eller kan man ha en gemensam kopplingspunkt med en kabel därifrån till batteriet?? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 3 Juni , 2007 Peter! Har två ingångar på vipp-brytaren. Förstår nu att det förmodligen var in och utgående plus. Ekolodet är avsäkrat på kabeln och plottern har jag inte testat efter mitt lilla(stora) missöde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 Juni , 2007 Som jag skrev då, du har kopplat ihop plus och minus i brytaren. Sätt en jordplint eller sätt ringkabelskor på minuskablarna och dra ihop dom till en gemensam punkt, där du också har minus till batteriet. Senast ändrad av Flipper_510_HT | 03 juni 2007 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 3 Juni , 2007 Om du nu har en 2 poolig brytare så kan du bara bryta eller jord på den, kan inte koppla in både och. Självklart räcker det att du har tex en jordkabel från batteri eller jordskena som du bryggar till båda källorna. Vad gäller så bör du sökra av kabeln både vid batteriet (innom 30 cm från batteriet) med kanske en 10 A säkring. Efter den säkringen så kan du brygga strömmen till ytterligare 2 säkringar där du nu kopplar den ena till plotter och den andra till ekolod. All bör vara avsäkrad så nära strömkällan och användning som möjligt, på det vis slipper du obehagliga bränder. Lycka till // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 3 Juni , 2007 Tack för all hjälp. Har mer kvar av kabel. Vågar jag pröva igen men på det sätt som beskrivits ovan?? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 3 Juni , 2007 Tack för all hjälp. Har mer kvar av kabel. Vågar jag pröva igen men på det sätt som beskrivits ovan?? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 3 Juni , 2007 Klart du vågar testa igen. Se till att du bara kopplar in det ena alternativet på knappen, och att du säkrar av allt ordentligt. Då e det ingen fara om du kopplar fel då säkringen kommer brinna och du skyddar både din elektroniska utrustnig båten från bränder. Som sagt, denna installation e bus enkel.. Lycka till. Och återkomm gärna med hur det gått för dig. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 3 Juni , 2007 Koppla bara in på brytaren på plus så funkar det nog... men som sagts här ovan så använd en säkring också! Senast ändrad av Daniel_B | 03 juni 2007 | 23:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 4 Juni , 2007 Hej igen! Med hjälp av era tips har jag nu gjort om installationen. Provkörde en timme och allt verkar funka perfekt. Ekolodet har batteriövervakning och under gång laddar det till ca 17,4 V för att vid avslagen motor sjunka till 14,4 V. Inga varma kablage här inte. Tack för hjälpen!! Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 4 Juni , 2007 Hallå Jesper, Kul att du fick igång det. Ett liten oro bara. Låter inte så bra att du har så hög Volt under motorns gång. Bör ligga runt 14,7 när motorn går. vid avstängd motor inte mer än 12.7 Kan vara värt att kolla upp. Ciao Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 4 Juni , 2007 OK då kör vi igen..... Vad skulle detta kunna bero på?? Jag har en 18 hk 2t tohatsu-05 (40 h total gångtid) till detta ett nytt batteri 75 Ah. Har till batteriet kopplat enligt gårdagens anvisningar. Under gång ökade voltmetern sakta men säkert för att efter ca halvtimme stanna på 17,4 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 4 Juni , 2007 Tråkigt att ja ger dig dåliga nyheter, inte min mening... Ja skulle börga med att kontroll mäta med en multimeter(voltmeter) direkt på batteriet under både gång och när du ligger i hamn. Skulle tro att det e ditt instrument som visar fel. Har du en så pass ny motor så känns det inte som det kan vara ngt fel på den. Som ja sa tidigare, Bör ligga på runt 12.7 när du kommer ner till hamnen med motorn avstäng. sedan runt 14.7 när du har motorn igång. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 4 Juni , 2007 Jag tog det inte alls på det viset. Bra med tips när man är rookie i motorbåtsbranschen. Det känns som om man inte ens hade lyft på ögonbrynet om inte ekolodet (som också är nytt) hade börjat visa siffror på laddningen. Då hade jag nog bara åkt vidare lyckligt ovetandes.... Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Juni , 2007 Det är tämligen normalt med 17 volt för en utombordare. Spänningen stiger i takt med att batteriet laddas upp p.g.a. att belastningen då sjunker. Jag ligger själv på 17,6 volt, och bekymrar mig inte det minsta för det. Ämnet har diskuterats åtskilliga gånger här på forumet, den som söker han finner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juni , 2007 Att din spänning stiger till 17,4 V beror på att det inte finns någon laddningsregulator, eller att den som finns är trasig. En del äldre mindre utombordare har helt enkelt ingen regulator och batteriet blir överladdat. Det kan vara OK. Jag undrar om generatorn på en 18 hk kan ge så mycket ström att batteriet i sig skadas. Däremot kan ansluten elektronik, typ en radio, gå sönder av för hög spänning. Ditt ekolod bör vara gjort att tåla en viss överspänning och fixar nog det. Kolla bruksanvisningen vilket spänningsområde den ska tåla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Juni , 2007 Det nya batteriet ska hålla 12,8V i vila. Se det som mer exakt än voltmetern i instrumentet. Alltså kan du dra av 1,7V från siffrorna instr. visar. Skaffa också ett universalinstrument så du kan kolla batteriet och när du kopplar i framtiden. Bra när du får problem med julgransbelysningen, ska mäta en säkring du är osäker på, om du har oxid vid solenoiden osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 5 Juni , 2007 Hej....troligen har motorn ingen ladd-regulator och det är inte så bra att spänningen överstiger 14.4 volt, ett blybatteri börjar gasa över denna spänning, och knallgas är ju inte så kul i båten...det kommer att förbruka batt-vatten så några längre perioder med så hög spänning är inte bra... Har du enbart gps och plotter ansluta på ett 75Ah batt så behöver du inte ladda hela tiden, jag skulle övervaka spänningen med voltmetern och koppla bort ladd när spänningen överstiger 15 volt.... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Juni , 2007 Ja, försök hålla spänningen på rimlig nivå, inte minst för ansluten utrustning. Kolla vad du får om du har kanternorna påslagna. Kanske räcker för att få ner spänningen. Bra med voltmeter i ett instrument så du ser när det drar iväg. Dålig noggrannhet bara. Ha en flaska batterivatten i båten och kolla nivån. Nu är det ofta inte massor av timmar som motorn går så det är säkert ingen fara för batteriet. Sämre med underladdning än överladdning. Acceptera en påfyllning av batterivatten per sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 5 Juni , 2007 Efter att jag botaniserat lite i gamla trådar på forumet kan jag konstatera att det verkar vara mer regel än undantag att mindre utombordare(15-20hk) skickar upp batteriet mot 17 V. Tanken att koppla från laddningen känns lite bökig och lätt att glömma. Finns det några bra regulatorer som tar hand om problemen automatiskt. Kan man använda sådana som är till för solcellspaneler och vilken amp skall denna i så fall ha?? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Juni , 2007 Hm. Man borde kunna köpa en lös laddningsregulator av vilket märke som helst på Biltema och sätta dit? Laddningsregulatorn är ett relä som känner av laddningsspänningen och kopplar ifrån när det är färdigladdat. Burken borde ha tre anslutningar; in från generatorn, ut till batteriet och 0V (jord minus). Skruva fast i närheten av batteriet. Alla moderna generatorer har laddningsregulator inbyggd. Men det borde finnas reservdelar till gamla häckar att köpa. Efter en snabb titt på nätet verkar det inte finnas så mycket att köpa nytt. Besök på närmaste bilskrot och hitta en gammal begagnad lös regulator från anno dazumal? Det heter tydligen Laddningsrelä. http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=search&searchmode=1&vc[]=204100100&vc1=204&vc2=100&pc[]=109104110&pc1=109&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser