maltei 0 Postad 3 Juni , 2007 Hej! Jag har en D3-160. Det som hänt 4 ggr nu är att jag startat och motorn har stannat omgående och i EVC displayen har det stått engine electrical failure- service soon. Jag har slagit av systemet och återstartat motor och då har den sagt - No faults. Den kanske crankat lite mer innan den startat. Vad kan detta vara? Man blir ju lite konfunderad och vill inte hamna i denna situation om man t.ex. är ute och fiskar ett x antal distansminuter utanför kusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davvan 0 Postad 23 Juli , 2007 Hej! har också haft det problemet. Vad kom du fram till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maltei 0 Postad 5 Augusti , 2007 Nä, så lätt som att byta filter, både nytt finfilter med lägre tyckfall och även byte av luftfilter har inte fungerat. Nu i fredags lade motorn av helt i och med en lång ihållande pip-signal släcktes den helt under gång. Blev bogserad in i hamnen för första gången i mitt liv. Inte bra. En kille körde Vodia diagnostiken på motorn idag och felet håller i sig. Klagade på för låg spänning till commonrail systemet (?!?). Måste göra en avancerad felsökning. Kan vara allt från bränslepumpen till glappkontakt. Han rensade felkoden och motorn startade inte efter detta heller. Mycket mystiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 22 Juni , 2009 Vad hände sen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 22 Juni , 2009 jag är åxå intresserad av att veta slutet på denna historia, trots att det är en gammal tråd ... har bekanta som har 2 x D3-160 i sin båt (-07) och dom har aldrig fungerat riktigt bra ... lägger helt plötsligt bara av under gång och sedan ligger man där ... och nu pratar vi nya prylar .. dom för nu en process mot säljare och Volvo Penta (som naturligt nog är helt frågande och inte har en aning om vad det kan vara för att alla andra VP D3-160 fungerar helt utan problem) ... i alla fall ... är det någon annan som har haft problem med VP D3-160 här på forumet som ni vill/kan dela med er? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhea 0 Postad 23 Juni , 2009 Har en D6a ,den sämsta maskin på denna jord. Hoppas de kursar, de tar inget ansvar för skiten de har tagit fram fast de erkänner på volvo att det är fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karl-Arne 0 Postad 7 Augusti , 2009 Hej jag har samma problem och skulle vilja prata med dig på telefon. Har tips... 0705490203 / KA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 7 Augusti , 2009 Troligen är det VNT ventilen som kärvar, ett vanligt förekommande fel, ventilen reglerar turbotrycket. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 7 Augusti , 2009 Släng i en bensinmotor och slipp problem. Hade en bensinare som stått under presenning i fyra år, men det var bara att sjösätta, vrida om nyckeln och köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 8 Augusti , 2009 Här är en annan tråd som diskuterar samma sak. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=296233 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser