Gesse 0 Postad 3 Juni , 2007 Jag har en Honda 8 hk -95 som strulade lite i helgen. Den stannade ett par tre gånger. Fick trycka på bränsleblåsan och sedan startade den igen. Sitter det bränslemembran på denna som behöver bytas tro? Ska tilläggas att motorn verkade gå ganska mycket varm. Den har bra vattenstråle på högre varv, men på tomgång (trollingfart) skvätter det bara lite. Ska denna bygga tryck och ha en stråle även på tomgång? Kanske är dags att byta impellern. Motorn dog på högre varvtal och när jag kände på riggen straxt under motorn så var den nästan glödhet. Det måste väl vara onormalt och kylningsproblem eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 4 Juni , 2007 Ringde idag en marina och frågade lite om detta och de trodde också att det kan vara både bränslemembranet och impellern. Så det är bara att byta och se om det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 11 Juni , 2007 Jag har en likadan motor, dock en 92:a. Har även haft en 94:a som blev stulen... Nåja, det kan säkert vara impellern som behöver bytas. Det kan dock mycket väl vara så att kylkanalerna i området runt termostathuset är i det närmaste helt igensatta. Den skvättande skvallerstrålen tyder på det enligt min erfarenhet. På den motorn jag fick stulen fick jag varje år lossa locket över termostaten och försiktigt pilla och blåsa bort saltkristaller. Även termostaten var helt igensatt av salt. Detta oavsett om jag renkörde motorn i sötvatten efter konstens alla regler innan jag ställde in den för vintern. Nu vet ju inte jag om du har båt/motor i salt- eller sötvatten men kör du motorn i saltvatten så tycker jag att du bör kolla om du drabbats av det jag beskrev ovan. Du lossar locket på höger sida (sidan med bränsleslangsanslutningen) som sitter med ett antal kupolmuttrar. Du måste även lossa dom två långsmala bultarna som håller förgasaren. Ha gärna en tunn kniv, typ brytblad, till hjälp när du lossar locket så att du med kniven kan hjälpa packningen att lossa från anliggningsytorna. Senast ändrad av swanbay | 11 juni 2007 | 13:19 Senast ändrad av swanbay | 11 juni 2007 | 13:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 11 Juni , 2007 Tack för denna info. Jag kör i sötvatten. Har beställt en impeller och bränslemembran som ska bytas snart och då ska jag kolla detta för säkerhets skull. Bygger din motor tryck på vattenstrålen på tomgång? Ska det vara ungefär samma tryck oavsett varvtal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 11 Juni , 2007 Nja, vattenstrålen är ju inte lika kraftig på tomgång som vid gaspådrag. På tomgång har jag en homogen vattenstråle drygt halvvägs ner till vattenytan, därefter övergår den till täta droppar. Blev det begripligt? Vid gaspådrag blir trycket i vattenstrålen kraftigare i takt med ökad gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 Juni , 2007 Fullt begripligt. Tack för det. Då har jag en dålig impeller för det är riktigt dåligt med vatten som kommer ut på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 Juni , 2007 Har du testat att rensa urinröret med en ståltråd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 Juni , 2007 Nej. Kollar det samtidigt när jag byter impeller m.m. Men det borde inte vara något där när strålen är bra på högre varv. Men säkrast att rensa lite där ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 8 Juli , 2007 Nu är både impeller och bränslemembran bytta. Den gamla impellern var tydligen länge sedan den var dålig för den var det inte mycket kvar av samt att några vingar täppt till där vattnet kommer in. Så nu går den som en klocka igen. Det var mycket smidigt att byta detta på Honda måste jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser