Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
gustingn

Dör när jag lägger i växel

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har en ca 10 år gammal V8 Mercruiser. Efter jag startat motorn och låtit den bli varm (ca 5 minuter på lite högre varv) och därefter lägger i fram-växel dör motorn. Är det någon som haft detta problem och vet vad det beror på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.

Måste bara ställa en motfråga. Det e inte så att den dör när du går från växel framåt till neutral?

Det e nämligen så att om du har ett alfha drev så finns det en funktion i tändningen som stänger ner vissa sylindrar när du lägger i neutral för att minska effekten under växlingen. Förmodligen så e det så att du har fel spel nere vid växelwire nere vid knät på styrbords sida. Det ska vara exakt 152 mm när växeln ligger ilagd framått.

Annars så kanske det e ngt fel på brytaren som sitter där, kanske har gett upp och att du måste byta ut den, kan ju vara ngn kabel som lossnat.

Ska vara 4 kablar som sitter inkopplat på 2 poler. Ta ett kort på strybord knä om du inte får ngn årdning på det och hör av dig om inget av ovannämda hjälper.

Lycka till

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på SB knä på motorn sitter växelmeckanismen  .. och där även en mickrobrytare och skall döda tänningen till motorn när växlar skall ur !

ta en titt på den och se att den funkar som den ska..

( och jag orkar inte berätta hur den ska fungera .. de e en lite knepig uppfiningen den där ) 

De va mitt tips 

//JSR 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke.

Vart det inte det som ja skrev? smiley-tongue-out.gif\

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mototorn fungerar fint i Neurtral, men det är när jag lägger i Forward den dör. Kan det vara så att mikrobrytarna även är i funktion i detta fall? Ett annat orosmoment i samband med detta är att oljetrycksmätaren går i botten efter en stunds körning och det är därefter problemet uppstår. Tacksam för mer inlägg om mitt problem. Men den dör inte då jag kör, först då jag stannat, lagt i Neutral och därefter skall lägga i Forward igen.

/Niklas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket möjligt att det kan vara ngt med microbrytarn, tyvärr så tror ja nog att det kanske e dags att ta ett snack med en båtmeck då du även tappar oljetrycket i motorn. det e ju mindre bra.

Hoppas att det löser sig.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hahahahahaha,,, du skrev så jäkla mycke så jag orkade inte läsa ..!!!2.gif\

Sorry !   hehehehehe , då är vi 2 kloka som tycker lika .smiley-cool.gif\

JSR

post-11345-1394235087,3417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

Jag har haft typ samma problem med alla mina alfa one drev. Jag har kommit på lösningen för mig, och säkert för många andra. Min dog både på fram och back. Ställde in vaggan till microbrytarna efter konstens alla regler, bytt växelvajer, andra gången på 2 år. Vet ni vad det va! Det sitter ett spännstål på vaggan till microbrytaren som jag bytte ut. Dom har tydligen ändrat det stålet till ett kraftigare med mer fjädring. Det lösta alla problem direkt!! 29,50 kostade det plus moms!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Var köpte du spännstålet?

Jag har problem med växling, stannande motor...

mvh C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som säljer reservdelar. Jag köpte mitt på LG Marin i Göteborg,.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här problemet har jag på min utombordare. En 4-takt 9,9 Mercury

som dör innan jag hinner lägga i backen

Kan detta höra ihop med era problem? finns det nån brytare på min oxå?

Senast ändrad av Haddoc | 08 juni 2007 | 22:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja detta känner man ju minst sagt igen. Så trött på rädslan att ränna in i berget eller bryggan när jag går lägger in backen och det har hänt några ggr kan jag säga. Har hört om detta med microbrytaren tidigare men vart köper man denna? Jag har en Penta (350)V8 på 260 hk från 86 och cobradrev. 

Så ngn som vet vart vi åker och handlar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj. prova med en volvo handlare, typ Micab kanske.

Lycka till. Men ofta kan det vara att växelwiren inte e inställd. Ska vara 152mm på wire när vxl ligger i framåt.(på mercruiser ialla fall) kolla det innan ni handlar reservdelar.

Trevlig sommar.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...