century 0 Postad 3 Juni , 2007 Hej Har en daycruiser med en 305 (mercr.898) limpor och knän blir riktigt varma på kort tid. limpor och knän är nya -06 och även drevet så impellern bör vara ok. instrumentet visar ingen hög temp.Dock stiger tempen om man står på tomgång en stund. för övrigt verkar allt ok och båtn går bra. vad kan detta bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 3 Juni , 2007 blir dom varma så är flödet av kylvatten för litet igenom limporna och knät... kan bero på olika saker, men kolla du impellern - lossa te x. en slang och starta motorn i 3 sek. så ser du om det sprutar vatten eller om det bara rinner en liten pissestråle... Är det bra tryck är det troligtvis inte impellern eller smuts i insuget för vattnet.. Har du tillgång till en industridamsugare kan du suga limporna bakvägen för att säkra att inte smuts el. flagor finns i kanalerna... detta är bara några tips.. RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 3 Juni , 2007 ok, Rc jag lossar lämpligen inkommande slang, den som går in i vatten/cirkulationspumpen.? är flödet ok, får jag gå vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 3 Juni , 2007 ..nää... inkommande ja, men mellan impellerpumpen och limporna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 4 Juni , 2007 fressten , det är sjövattenkylning endast. nu har jag jag tagit loss slangen och ja tycker det spruta ganska duktigt. tog även loss knäna för att se om jag kunde se något men det enda var, förutom lite gegga och småsmulor att packningarna mellan knä och limpa täppte till något mao. inte som kanalerna, men undrar om det kan göra nån inverkan. har inte skruvat ihop den ännu för jag ska passa på och byta några slangar så jag får se imorgon hur det går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 5 Juni , 2007 är grejerna loss passa på att göra rent ORDENTLIGT fuska INTE... tryckluft och mejsel i knäna plus spola med vatten, så är du säker.. och kan du så spola vatten från vattenslang in genom limpans vattenintag och sug ut med en industridamsugare där knät skall sitta. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 5 Juni , 2007 Japp, nu har jag gjort rent så gott det går,samt plockat ut termostaten. motortempen går imte upp på tomgång längre, vilket är positivt. dock är knän och limpor fortfarande varma. funderade om möjligen slangarna sitter knasigt.2 slangar går in i framkant på limporna efter termostaten.2 går in i framkant på knäna och 2 går in i bakkant på limporna före termostaten.någon som vet om det är ok eller inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 5 Juni , 2007 jag har inte samma modell som du, men generellt är det så att det system som du har ( jag kan ha fel) brukar vara kopplat till ett sötvattensystem, där limporna kyls av glykolvatten och knät med havsvatten och brukar kallas för helt sötvattensystem, din variant har jag inte sett förut, förhoppningsvis finns det någon på forumet som har. ( eftersom jag inte sett varianten förut kan jag bara säga vad jag tror..men med så mkt input i limpor och knä skulle dom inte vara varma) när jag tittar noga på bilden så ser det ut som du har ett veck på den stora 360 graders vattenslangen (den som går från vattenpumpen till thermostathuset). veck brukar inte vara bra för flödet.. stämmer det att den är lite tillplattad? sedan är det nog så att det vatten som går IN i knäna är vatten som därefter lämnar motorn med avgaserna, och vattnet som går in på limpornas framkant är INgående och bakkant UTgående alltså tillbaka in i motorn igen... men jag kan ha fel även här, men det tror jag inte. RC Senast ändrad av RCarlsson | 05 juni 2007 | 22:18 jag visst 180 grader... Senast ändrad av RCarlsson | 05 juni 2007 | 22:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 5 Juni , 2007 Javisst, det borde spruta in en massa vatten, kanske vore det bättre om det ine fanns något tillvatten i bakre delen på limpan? beträffande slangen 180 grader va? så är den rund och fin, siter tom, en tråd i den för styvhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 5 Juni , 2007 hehe... du han emellan.. ändrat lite.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 5 Juni , 2007 japp, ibland e ja snabb. ska nog försäka hitta en skiss över hur slangarna ska gå egentligen. det kan inte var acirkulationspumpen som är dålig? det siter väl skovlar eller nåt liknade som skall knuffa upp/runt vattnet?eller är det bara trycket från impellern? Innan byte av limpor så satt knät i aktern så det såg lite annorlunda ut.Jg har kapat lite slangar osv.. möjligen har någon uppmärksam läsare en bra länk till mercruiser sjövattenkylning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 6 Juni , 2007 Har du kollat dom stora klämmorna på slangarna mellan bockhorn och risers så att dessa inte sitter fel och klämmer tätt där vattnet skall blandas med avgaser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 7 Juni , 2007 hej, javisst. Var dessutom nere o gjorde en koll igen med bortagen slang och krök efter knät, det sprutar ganska mycket vatten, men vet å andra sidan inte hur mycket sprut det skall vara. funderade på om det möjligen kan vara något i bockhornet?finns någon ventil eller liknande ? det enda jag kunde se var att det låg lite vatten i röret.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 7 Juni , 2007 Hej! http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf Och http://www.boatfix.com/merc/Techbk/94/94hgol.pdf samt http://www.boatfix.com/merc/Techbk/94/94hg6a.pdf Hoppas du hittar det du söker. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 7 Juni , 2007 bra länkar, tack. inte mycket klokare , dock såg jag att det skall sitta ett spjäll/shutter i ovankant?dom har inte jag i mina bockhorn?är det för att vattnet inte skall kunna komma upp bakvägen.Och var har mina spjäll tagit vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 7 Juni , 2007 Felvänd termostat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 7 Juni , 2007 plockat bort tremostaten. spjöllen i bockhornet, är det detsamma som backventil, har läst något om dom också, kanhända att man menar samma sak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 8 Juni , 2007 Hej! Så här skall det se ut. Flappervalves. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Domky 0 Postad 16 Juni , 2007 Hej Jag har precis öppnat upp mina limpor etc och jag har ingen skback ventil alls!! typ denna ( Bilden)bara en massa vatten kan det stämma?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser