Lasse-L 341 Postad 26 Mars , 2010 För mej blev valet enkelt. Jag ville inte bli påtvingad en Sjöassistans bara för jag hade abbonemang på VHFen med Sth Radio. Sa upp abbonemanget och knallade upp till SSRS för att teckna Trossen som ersättning. Eftersom jag har livstids medlemskap på SSRS kostar Trossen ingenting. Vilket klipp. Tecknade livstids efter att SSRS bärgat familjen och båten i svår situation efter motorhaveri (sprucken gasmatarslid i motorn). Det stod PENTA på motorn. SSRS är proffs på bärgning. Då slipper jag få en Taxi båt som bärgare. Varje jul knallar jag upp till dom för att köpa julklappar och div. pryttlar. Mitt ringa bidrag för att stödja en ideell verksamhet. Min båtklubb skänker varje år till SSRS, gör din det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 26 Mars , 2010 Vistelsen vid marina anläggningar är en del av den kostnad som i någon form drabbar båtägarna, inköp av båt en annan, utrustning av båten en tredje, reparationer av båten en fjärde, osv. Ska man reparera sin båt, t.ex. elsystemet, behöver man skaffa material och kanske kunskap. Är det större fel att bedriva affärer i form av marin anläggning än att sälja andra marinrelaterade produkter? Om inte jag är fel underrättad hämtar Du en viss inkomst från det marina livet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt95 0 Postad 12 Maj , 2010 Tveklöst SSRS. En ideell organisation som har sjöräddningsbåtar utefter våra kuster och större insjöar. Underhåller vi inte SSRS med medlemskap dras båtarna in och oavsett hur mycket vi larmar det kommersiella vinstsökande sjöassistans finns det inga båtar med rätt utrustning som kan rädda liv. Senast ändrad av Bengt95 | 12 maj 2010 | 23:35 Senast ändrad av Bengt95 | 12 maj 2010 | 23:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Maj , 2010 SSRS Och varje politiker du får tag på nu i valtider så kräv att de inför överföring av en del av de skatter vi båtfolk drar in går till SSRS. Ett medlemskap i SSRS är för mig en självklarhet. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 12 Maj , 2010 SSRS (av egen övertygelse och familjetradition). Varför? Därför att det primärt är sjöräddning och inte assistans. Det är sjöräddningsverksamheten jag vill stödja och den är helt beroende av vårt frivilliga stöd. Jag ser det som att jag skänker en gåva snarare än köper en tjänst, och i den meningen är det inte ett val jag gör mellan SSRS och Sjöassistans. Sedan ger SSRS assistans till medlemmar när så är möjligt, vilket jag ser som en stor bonus. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lrdahlberg 0 Postad 21 November , 2010 Sjöräddningen är det vi alla borde stödja som är på sjön. Sedan kan man lägga till olika försäkringsalternativ, som Sjöassistans. Hälsning från en ständig medlem i SSRS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 November , 2010 SSRS i den skepnad som det nu är, ingen inblandning av skatter eller liknande, då kommer det inte att vara lika effektivt om våra politiker skall var med på ett hörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 22 November , 2010 Jag anser att det är säkrast att SSRS kvarstår som oberoende med frivillig besättning. Skulle staten vara inne och fibbla med skatter mm så kan vi nog räkna med att det kommer riktlinjer åt ena eller andra hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lrdahlberg 0 Postad 22 November , 2010 Instämmer helt! Politiker tillför ingenting i de här sammanhangen. Risken är precis som du skriver att de krånglar till det. Senast ändrad av lrdahlberg | 22 november 2010 | 20:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stockholmskille 0 Postad 10 Augusti , 2013 Hej! Har inte läst hela tråden men är med i /stödjer Frivilliga Sjöräddningen. Hur kommer de in i ovanstående diskussion. Är SSRS eller sjöassistans bättre om det sk*ter sig eller tycker ni andra att Frivilliga Sjöräddningen också funkar. Gick med i FS på rekomendation av en annan person men har inte googlat och kollat vilka som är bäst. I vårt fall är nog bäst att det inte är alltför dyrt. Så länge som vi inte sjunker har vi tid att vänta på assistans. Men om vi sjunker är det givetvis en annan femma.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Augusti , 2013 Verkar som om du inte har läst tråden överhuvudtaget, gör det först och fråga sedan!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Augusti , 2013 Sen är tre år gamla trådar oftast lite offtopic.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 10 Augusti , 2013 Vad är FS? Jag uppfattar din fråga som att FS inte är detsamma som SSRS. Om du med FS menar SSRS så kan du med fördel läsa tråden precis som Westfjord antyder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 10 Augusti , 2013 Jag har valt ssrs/trossen, av den enkla anledningen att jag betralar hällre mina pengar till ett sälskap som lever på de bidrag som de får in, och där största delen av personalen ställer upp utan betalning för att komma ut och hjälpa mig. Mina pengar gör bättre nytta hos dem än hos ett vinstdrivande företag. Jag har varit i behov av hjälp och fått förstklassig hjälp av ssrs här i götborgsområdet. Vet även att sjöassistans finns här på västkusten, men som jag sa ovan om var jag tycker mina pengar gör bäst nytta. Har numera även ett sjöassistans via min försäkring, men kommer att ringa ssrs i första hand när det händer mig något. Hur skulle våra kuster se ut om vi inte hade sjöräddningssälskapet? Jag vill att de finns kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 11 Augusti , 2013 Jag är medlem i SSRS för att man ser dom mycket i sthlm skärgård och att dom är värda varje krona. Jag upptäckte dock att genom min båtförsäkring TyggHansa så har jag även Sjöass. Så jag har garderat mig å kör båda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Augusti , 2013 När jag googlar hittar jag inget på Frivilliga Sjöräddningen. Är det någon som blåst dig? Lätt att lova att man räddar i alla lägen men har bara ett postfack i Gibraltar och ett bankkonto nånstans. En räddningsorganisation vinner i förtroende på synliga bevis med rödgula båtar i hamnar och dokumenterade räddningsaktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 11 Augusti , 2013 Undrar också vad FS är för något. När jag förra året klantade till mina beräkningar (skillnad på total tankvolym och användbar dito) och fick dieseltorsk på Värtan, så ringde jag mitt försäkringsbolag eftersom sjöassistans ingår. Det tog låååång tid innan de kunde komma (=en dryg timma). Under tiden jag väntade blev jag bordad av KBV som undrade hur var det härdå??. Deras mycket tydliga rekommendation till mig var att ringa SSRS om jag hamnade i trångmål någon annan gång (är självklart medlem) eftersom SSRS vanligtvis är mycket snabba ut på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser