tjompa 0 Postad 2 Juni , 2007 Hallå forumet, Nu kommer sommaren med stormsteg och det är dags att uppdatera abonnemanget hos Sjöassistans och/eller SSRS. Personligen så har jag lagt min pengar på just Sjöassistans tidigare men funderar på att bya över till SSRS. Vilka har ni och varför? Vem är bäst, trevligast och så vidare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 Juni , 2007 SSRS valde jag... skönt med ett privat alternativ ! //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2007 SSRS är ett betydligt bättre val än sjöassistans http://www.maringuiden.se/forum/;thread=159144&highlight=SSRS läs mitt andra inlägg i den tråden. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2007 Sjöassistans har jag aldrig sett runt våra kuster. Jag vill inte vänta på en båt från Stocholm. SSRS däremot vimlar det av båtar som är redo att hjälpa till. Pengen man betalar går till ny utrustning och drift och är ett sätt för oss som är på sjön att ge ett tacksamt bidrag. För pengen får vi fri bogsering även om vi inte är i nöd utan bara fått problem att ta oss till bryggan. Tveklöst bäst och trevligast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 3 Juni , 2007 Jag valde SSRS. Detta för att min brorsa har haft bra erfarenheter vid ett haveri ute i ytterskärgården. Dessutom är dom väldigt trevliga att ha och göra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 3 Juni , 2007 SSRS eller Sjöass? När jag tog VHF-körkortet i vår så ingår tydligen Sjöass i det man betalar för VHFen varje år. 585 skr tror jag det var. Verkar som om de har nåt samarbete. Annars verkar ju SSRS var ett BRA alternativ! Trevlig båtsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 3 Juni , 2007 sjöass är nog inget att satsa på om man åker på västkusten.. har aldrig sett en sjöass båt.. sen ska man ju hylla privata föreniungar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 3 Juni , 2007 Har blivit lite nyfiken på SSRS också på senaste tiden. Är dock lite nyfiken på hur det fungerar i Vänern. Bor och har båten i Mariestad, stationer i Kristinehamn o Lidköping. Är det liksom givande att ha eller ska man räkna med att någon vänlig själ drar hem en vid motorhaveri och att räddningstjänsten fiskar upp en om man sjunker. Hur fungerar det där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 3 Juni , 2007 Jag tycker personligen att pengarna skall hamna hos SSRS om man skall välja ett av alternativen. Sjöassistans pysslar ju med det som namnet anger dvs assistans vilket kan vara kul om man har kört in en tamp i propellern och ligger och guppar runt i solen en vindstilla dag. Om båten däremot brinner och du tvingas hoppa i vattnet så är det bara SSRS som sysslar med livräddning och då får man ju hoppas att inte så många har valt att lägga pengarna hos sjöassistans så att SSRS har fått minska sin båtflotta. För när det gäller livet så är det bara SSRS som har resurser att hjälpa till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 3 Juni , 2007 Vad det gäller olyckor/livräddningssituationer till sjöss så sysslar alla alla tillgängliga sjöräddningsenheter med livräddning. Men om själv tycker jag att ett medlemskap i SSRS är minst lika viktigt som att ha sin båt ordentligt försäkrad. Ha´ t sô pent Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 Juni , 2007 1. Som svar på din fråga välj i första hande SSRS och i andra hand Sjöassistans och om du har råd bägge. Sjöassistans kanske egentligen är ett bra alternativ om du samtidigt löser VHF abonemang. Jag vet inte hur sjföassistans fungerar på västkusten men på östkusten faktiskt ganska bra så det är i och för sig inget dåligt alternativ. 2. Min personliga princip och så har den varit i ungefär 35 år för så länge har jag varit medlem i SSRS. Om jag har råd att ha en båt oavsett storlek, skick, motor eller segel så har jag råd att stötta sjöraäddnings sällskapet. Om jag inte har råd med en medlemsavgift till de som frivilligt i alla väder ställer upp med sina egna liv som insats för att rädda andra människor i sjönöd. Då skall jag inte ha båt. Det är en typ av försäkring. Jag hoppas att alla vet att våra statliga insatser i form av marin, flyg, kustbevakning etc är begränsade när det gäller sjöräddening och så har det varit alltid. Slutsats ge ditt bidrag i form av en medlemsavgift till SSRS. Så tycker Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 3 Juni , 2007 Sjöassistans ingår inte i det du betalar för VHF:e varje år.Du betalar en årlig avgift på under en hundring till PTS varje år för ditt tillstånd. Resten är frivilligt. Med sjöassistan kan du ringa via VHF:en isf mobilen... tveksamt.... http://www.stockholmradio.com/show.php/15451.htmlSSRS såklart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjompa 0 Postad 7 Juni , 2007 Underbart med alla svar. Tackar och bockar!Efter att ha tänkt lite i frågan själv så känner jag, som flera andra vart inne på, att man ska stödja ett privat intiativ. Om de dessutom fungerar bättre så är det en prefekt bonus.Blir således SSRS för min del. Återingen. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Juni , 2007 När man säger att man föredrar ett privat inititiv kan jag inte annat än tro att man inte läst hela tråden som toaen länkar till: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=159144 för då hade man sett mina inlägg där det klart framgår att Stockholm Radio och & Sjöassistans i allra högsta grad är privat initiativ. Företagen som ingår i Viamare-koncernen är bland andra: Storebro, Ryds, Nimbus Boats, Maxi Yachts, Volvo Baltic Race, Stockholm Radio, Sjöassistans, Viamare Sea Club, Malmöns Marina, Storebro Herrgård, SF Pontona, Hotel Skansen i Båstad, Nordic Hotels och Sandhamn Hotell & Konferens (fullständig lista finns på viamare: hemsida) www.viamare.se. Den stora skillnaden är att Stockholm Radio och Sjöassistans är kommersiella (vinstdrivande) företag i viamare-gruppen (inget egentligt fel i det) och inte något statligt verk utan vinstintresse (1:e maj 2003 helprivatiserades/såldes det tidigare Telia-ägda Stockholm Radio till viamare-gruppen)..all info finns här: http://www.stockholmradio.com/show.php/15292.html. En äldre lekman (med televerket i minne) kan lätt förledas att tro så, då det ingenstans på respektive hemsidor klart framgår att det rör sig om helt kommersiell aktivitet. SSRS dåremot är en ideell organisation helt finansierat av bidrag (inte en krona från staten) utan vinstsyfte (dom firar för övrigt 100-årsjubileum i år) och är dom som faktiskt utför merparten av den riktiga sjöräddningen..som båtägare är man självklart medlem i SSRS oavsett eventuell Sjöassistans-försäkring! Ingen ska tolka detta som något påhopp på någon, jag vill bara försöka skingra dimmorna om hur det egentligen förhåller sig då det verkar som om det inte är helt solklart. Senast ändrad av Gunnar_ | 07 juni 2007 | 20:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Juni , 2007 Om man i inte har klart för sig skillnaden mellan en sjöräddingsinsatts och ett trossenuppdrag hos SSRS eller ett sjössistansuppdrag kan det bli dyrt om man är ansluten till fel organissation. Saxsat ur ett av mina inlägg i en annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=159144&highlight=SSRS Jag tror att SSRS är fördelaktigare än Sjöassistans, pga att SSRS har egna båtar och oftast är dom som kommer ut vi ett larm via 112. Kompisen hade abbonemang på Sjöassistans pga VHF och hamnade i en sitauation som beskrevs i inlägget. Det var dock ingen fjärd eftersom det var på västkusten utan på Väderöfjorden, som väl i princip kan betecknas som havet. Han drev så saktiliga åt nordost mot grundare vatten. Han ringde upp 112 och ut kom SSRS. Då det inte var något sjöräddningsuppdrag och han inte var medlem i SSRS kunde det ha blivit dyrt. Han blev med omedelbar verkan medlem när han förstod skillnaden. Sjöassistans som är knuten till Stockholm Radio använder, om jag förstår saken rätt, olika entrepenörer för sin assistansverksamhet. Jag var ute för en liknande händelse under en segling mellan Stockholm och Kungshamn. När jag kommit över Bråviken på väg in mot Arkösund uppmärksammade jag att båten hade tagit in en stor mängd vatten. Jag valde att ringa upp 112 innan jag började leta efter läckan. När SSRS kom ut efter ca 10-15 hade jag fått båten läns utan att fått klart för mig varför vattnet forsade in. Någon har sagt; den bästa länspumpen är en rädd man med en hink Det visade sig senara att det var baksug i en felaktigt monterad länspumpsledning. Då jag är medlem i SSRS sen länge, skrevs utryckningen som ett trossenuppdrag, annars kanske det hade blivit dyrt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 17 Juni , 2007 jag såg en sjöass. båt för första gången nu i helgen.. :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 17 Juni , 2007 Hej På Västkusten hämtar Sjöassistans dej även om du ligger på danskt vatten, vilket SSRS inte gör. Har själv blivit hämtad när motorn skar på danskt vatten av Sjöassistans när SSRS vägrade, Sjöassistans utförde det helt perfekt, är fortfarande med i båda. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 17 Juni , 2007 SSRS verkar ju gå ut och hjälpa folk i alla väder medans det verkar vara lite si och så när det gäller sjöassistans. Jag vill veta att någon verkligen kommer när jag behöver hjälp oavsett vad det är för väder, därför tycker jag att det känns tryggare att använda sig av SSRS. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rescue_one 0 Postad 29 September , 2007 SSRS/Trossen = hjälp till hamn med din båt, men hur blir det sedan med min semester med familjen och barnen och tänk på alla båtvänner som du inte får träffa! Och hur kul är det att veta att den som kommer för att hjälpa ofta inte har arbetet på sjön som sin ordinarie sysselsättning? Sjöassistans har som mål att du ska komma vidare på din båtresa, personalen på marinorna är våra koleger som har båtliv som yrke, och vi som resurser vet vad båtliv betyder då sjölivet är det vi lever för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 29 September , 2007 Håller helt med föregående talare. Jag är medlem i båda två. Både livrem och hängslen kan man tycka men det är ju inga pengar det handlar om. Så någon hjälp borde man få. Billig försäkring. Svenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 29 September , 2007 Jag tror att du skall läsa Sjöassistans villkor en gång till. Det som ingår är en form av försäkring som täcker vissa kostnader. Allt över detta får du betala själv om det inte är en försäkringsfråga. Följande står det bl a kostnad för bogsering av båten till närmaste reparatör ersätts med maximalt 5 000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 30 September , 2007 Diesel-Pelle; som du ser är Rescue-One företagsmedlem och klickar du på hans profil ser du den troliga orsaken till hans grund för inlägget... Har själv varit medlem både i Sjöassistans och SSRS och använt båda, SSRS känns tryggt, särskilt här på Västkusten där Sjöassistans inte är speciellt aktiva - däremot var Sjöassistans väldigt käcka på att boka bord på Käringön när vi skulle fira en födelsedag...men som aktör då det verkligen har hänt något så väljer jag SSRS sju dagar i veckan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 30 September , 2007 Jag kan inte uttala mig om sjöassistans, men vi fick tyvär anledning att kontakta SSRS. De var snabbt ute på plats. Vi fick den assistans som vi behövde, killarna på SSRS uppträdde väldigt proffsigt. Tack till dem, även en stor eloge till ambulanshelikoptern som lyckades landa på den enda lilla fläck som fans, uppe på en klippa i ca 12-15 m/s. Tack för att ni finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 30 September , 2007 Inte som antingen/eller, men som ett komplement så har försäkringsbolaget Atlantica numera någonting som heter Atlantica Assistans. Det ingår i vissa av deras försäkringar och man kan läsa mer om det om man http://www.modernaforsakringar.se/bat/varaforsakringar/atlanticaassistans Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 30 September , 2007 Det utläste jag av hans inlägg redan. Men jag tänkte att han kanske skulle läsa på sitt avtal mot Sjöassistans. Det är ju bra om han som uppdragstagare från dem vet vad det är som de säljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 30 September , 2007 Atlantica (Moderna Försäkringar) är ju samma försäkringsgivare som för Sjöassistans, till-och-med med samma ersättningsnivåer för samma saker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffeman 0 Postad 9 Juni , 2009 Sådär! Nu har man betalat in pengen till SSRS så då va det gjort för 2009! Alla som är på sjön (äger och kör en/ett båt/fartyg) borde göra detta! MVH C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 9 Juni , 2009 Om man väljer ssrs trossen så får man hjälp på åland finland sverige och norge. Det gör mitt val ganska enkelt. Finns sjöassistans i dessa länder????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 9 Juni , 2009 Där jag seglar (i Vänern) har jag aldrig sett Sjöassistans. SSRS ser jag däremot ofta och det känns tryggt så mina pengar har gått till SSRS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 10 Juni , 2009 För min del är det SSRS som gäller /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser