Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
oneillsurf

Problem Att Starta En Ryds

Rekommendera Poster

Hej,

jag har precis köpt en ny Ryds 510 GT och jag har problem att få igång motorn. Jag var ute och provkörde båten och allt verkade bra. men nu när jag försöker starta motorn på torra land fungerar det inte.

Jag har anslutit säkerhetssladden. Dragit upp shoken och försöker starta men utan resultat. Någon som kan tipsa mig om någonting som jag kanske glömt. Oljan och bensin finns men jag är helt ny på båt så möjligtvis har jag missat ngn liten bagatell. Tacksam för svar.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor du har? Fabrikat, modell och år.

Ny el beg motor?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där.

*Går motorn runt? annars slå på huvudströmbrytarn.

*Får den bensin som den ska? kolla anslutningen till motorn och glöm inte att pumpa upp trycket med bensin blåsan.

*Har du lösa tankar? kolla att luftventilen e öppen.

*Har du kollat tändstiften? Att de inte e nersurade efter dina startförsök med chok.

Det var ngr små saker som kan vara smart att kolla.

Lycka till och hoppas att du får en fin sommar.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du primat

på mitt reglage så trycker man in nyckeln i några sekunder innan du vrider så primar den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titeln på tråden är att du har problem med att starta din Ryds. Dessvärre är jag nog rädd att göra dig besviken för jag tror inte att du någonsin kommer att få igång den he he! Men motorn kan du nog få igång...

Nä, skämt å sido så reagerar jag på att du försöker starta motorn på torra land. Förmodligen så vet du ju redan om att du då måste använda dig av en spolmuff så att motorn får kylning, men för säkerhetens skull så vill jag bara nämna det.

En teori till att du inte får igång motorn är att du eventuellt kan ha luft i bränslesystemet. I så fall kan en luftbubbla vara ivägen så att bränslet inte kommer fram till motorn. Det du kan prova med är att pumpa på bensinslangens blåsa samtidigt som du försöker att starta med nyckeln.

Har du då lite tur så kan luftblåsan släppa så att bränslet når fram till motorn. Prova med det för det finns inga risker med det här. Passa dig för att choka för mycket så att du inte surar ner motorn!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...