Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Christophe_d

Örnvik leverans

Rekommendera Poster

Beställde i februari ny Örnvik 640 weekend med leverans i april. Ännu har båten inte inkommit och båthandlaren vet själv inte när den kommer. Han får knappast nån information av den han själv får båtarna av. Är det någon mer som väntar på sin nya Örnvik? Vad borde man få som kompensation om båten inte kommer till midsommar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Man får nog förutsätta att båthandlaren gör vad han kan då han säkerligen vill få dina pengar snabbt som ögat när båten levereras.

Handlaren är ju beroende av att tillverkaren och distributören levererar in till honom.

Om du håller fast vid att du vill ha båten levererad så skulle jag kanske vid ännu mer försenad leverans kräva gratis service och konservering av motorn till hösten och kanske även gratis vinterförvaring (om handlaren har den tjänsten). Tror i och för sig det kan bli lite svårt för dig att hävda nåt om handlaren inte kan få båten från sin leverantör, det är ju utanför hans kontroll kan man nog tycka. Men du har ju varit ute i god tid och blivit lovad leverans i april. Hittills minst 1 mån försening. Har du inte fått den till semestern då skulle jag bli riktigt arg om jag vore dig.

Kika in lite på Konsumentverkets hemsida och kolla dina rättigheter.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 02 juni 2007 | 22:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag skulle nog börja hävda att han inte håller leveransen. Är du villig att häva köpet? I så fall ska du slå redan nu på den stora trumman och jag tror du handlaren blir lite mer kreativ på att få mer information om din båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, det här med att säljaren inte kan hjälpa... osv. har jag inte någon förståelse för. visst saker kan bli förenade men då ska säljaren kompensera för det, om det inte är hans fel så får väl kompenseras i sin tur av nästa part. Tycker det är helt sjukt att det ska vara så svårt att få sin nya båt i tid. Det ska väl finnas nån sorts fördel med att köpa nytt och inte bara nackdelar. Men som nån sa att häva köpet är nog ord som en säljare inte gillar och som kanske kan sätta fart på processen. lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inläggen, det är bra att få andras åsikter. Att hota att häva köpet kan nog ligga i min nackdel eftersom båten redan är slutsåld. På både göteborgs och stockholmsmässa var den redan slutslåld för detta år inom ett par dagar. Det finns med anda ord många andra som skulle vara glada att jag hoppade av och båtförsäljaren skulle bara skita i mig.

Finns det fler som har en sådan Örnvik weekend/pilothouse och hur trivs ni med båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen har båten kommit och det var i fredags vi hämtade den. Båtförsäljaren visste det tydligen bara ett par dagar innan att båten skulle komma till honom. Vi rusade dit för att hämta båten och köra den sjövägen hem. Det blåste rejält på Hallandskusten och vågor av 2-3 meters höjd att vi inte vågade fortsätta och lämnade båten i en annan hamn och avbröt semestern för tillfället. Otroligt vilken skilnad av sjö det är mellan Halland och Bohuslän där det är skuddat med alla öar och skär. Vi fortsätter när har lugnat sig lite. Trevlig sommar till alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Grattis till den (efterlängtade) nya båten!

Vore kul om du skrev några rader här sen när du använt båten ett tag. Gärna lite foton också. Positivt och negativt som du upplever båten. Kan ju hjälpa andra i val av båt.

Ha en skön semester!

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 20:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu har vi kommit hem med vår nya Örnvik 640 Weekend. Vi har nu kunnat prova lite hur den går och så här långt verkar den suverän! Båten planar lätt, marchar på 18-19 knop. Ligger stabil. Bra båt!

Några bra bilder på båten:

http://www.ketner-outdoor.dk/produkter/baade/oernvikbaade/oernvikglasfiberbaade/ma-oe640we3.0l.html?billeder=1

Lägger snart egna bilder på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...