Greip 51 Postad 2 Juni , 2007 Jag har en Raymarine ST4000Plus på min båt och den styr för det mesta alldeles utmärkt på magnet eller ännu hellre waypoint från GPS:en. Men jag skulle vilja kunna styra på vindvinkel också. Ett bra vindroder är förstås överlägset (jag vet för jag hade ett förut men sålde det eftersom det var för litet) men är utanför budget. Har någon erfarenhet av att ansluta vinddata till en sådan autopilot? I manualen rekommenderar tillverkaren förstås sina egna vindinstrument anslutna via SeaTalk men den ska också vad jag förstår kunna prata NMEA, vet någon något om detta? undrar Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS20 0 Postad 6 Juni , 2007 Jag skulle absolut satsa på Raymarine instrument. Just nu har de erbjudande om logg, lod och vind för ca 14 000:- normalt 21 000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 November , 2013 - Jag väcker upp denna tråd för att få höra erfarenheter.... 1. Ni som har vinddata kopplad till autopiloten, hur bra tycker ni det fungerar ? 2. Har ni NMEA 0183 eller NMEA 2000 -nätverk. En försäljare jag pratade med sa att NMEA 0183 är för långsamt för att det skall fungera bra, Vad tycker ni? 3. Går det att kryssa i sjö, törs man lita på att slippa få en gipp på läns osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 1 November , 2013 Vi har ett ca 15 år gammalt helsystem från B&G, med deras system Network Om det bygger på något NMEA vet jag inte med det fungerar utmärkt. Jag kan därför inte svara på din fråga 2, I vårt system kan vi välja om autoploten skall styra efter kompass, wayponit eller vind. Alla mode fungerar mycket väl. Beträffande vindstyrning skulle jag vilja säga att den fungerar bättre än rorsman på öppna fjärdar och på långa bogar från dikt bidevind till slör. Den blir ju aldrig trött eller tappar koncentrationen. Vi har aldrig prövat på läns eller plattläns, men skulle vi göra det, skulle vi sätta en preventgaj. Systemet fungerar perfekt att slå med och är suveränt om man är ensam ombord, även om det går fortare att slå om man är två och en är rorsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2013 Har seglat mycket med autopilot vara två st Raymarine ST4000Plus för rolkult. På en L32;a och en Storfidra. Däremot hr jag aldrig haft kopplat till ett vindinstrument. Autopilot är perfekt att kryssa med - speciellt för mig som seglar själv. Autopiloten styr väl i slaget, medans man själv får tid att skota. Plattläns däremot har aldrig fungerat nått särskillt i lite hårdare vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser