Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
JesperPrytz

Bästa båt 1 mkr

Rekommendera Poster

Vem vill korta bästa motorbåten under 1 mkr för västkusten omnejd? Övernattning för två vuxna och 1 barn (eller flera) är utgångspunkter. Länthanterad, välutrustad, snygg, hög synlig kvalité och bra i sjön (inga riktiga långturer dock) är mina kriterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vem vill korta bästa motorbåten under 1 mkr

Varför inte handla rättlängd på en gång,   undantar du snygg så fyller nog en anka dina kriterier och den är lätt att både korta, förlänga eller bredda bara fantasin sätter gränser. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare

Jag tycker du skall titta på Princess 286. Jag har köpt en och är fantastiskst nöjd. Båten har ett väldigt gott anseende, det har blivit många visningar i naturhamnarna. Dessutom går de otroligt bra i sjön. Bara att rekommedera!!!

Diesel naturligtvis!

MVH//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju en Yamarin redan, det finns ju Yamarin 76DC som lär uppfylla dina krav men den har kapell och utombordare. Men med en Yamaha F250 på akterspegeln får du ett fint ekipage. Bogpropeller kan du få som tillbehör (tunnel finns redan). Kostar runt 700 tkr i grundutförande med F250, men skall du maxutrusta båten och köpa plotter, kanske trailer etc drar det iväg för att inte tala om försäkringen som blir rätt saftig premie på.

En annan fin DC är Askeladden Z7 som har fördelen med kapellet som fälls upp/ner mycket snabbt (specilare utvecklat tillsammans med Helly Hansen). Den har inombordare.

Nimbus 26 Epoca är också väldigt fin (senaste årsmodell är 2004). Inombordare.

Aquador har några fina olika båtar också, t ex Hard Top och Cabin. T ex 23 HT och 25C.

Men du kan nog få bättre förslag om du preciserar bättre hur du skall använda båten, om du föredrar inombordare, och vilken typ av båt du föredrar (DC, HT, Cabin). Och om det är nytt eller beg du i första hand vill ha.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tillåter sig lite omvänd prutning kanske en Aquador 26HT eller 26DC skulle kunna vara aktuell. Någon som har erfarenhet av dessa båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt i din andra tråd om Aquador 23 eller 26: Eftersom du har kvar Yamarin 59 HT i din sjöbod, så svara jag trots att tråden är gammal:

Japp, efter det senaste årets börsras går det bra att få en 26 HT för under en miljon. Åtminstone i Stockholm finns det gott om alternativ och de har ofta legat länge på Blocket. Vår båt var till salu för 1150' i vintras, sänkt till 1000' i juli och sänkt till 895' i slutet på augusti. Vi fick den för 875' men då är alla fel som besiktningsmannen hittade fixade! 

Vi har letat länge efter en bra familjebåt och bestämt att vi vill ha tak över förarplatsen, men inte dörr bak = HT. I denna storleksklass finns många -- massor -- av äldre HT-båtar med lägre pris. Men vill man ha en modern, snygg, praktisk båt utan risk för alla de fel som dyker upp på 15-20 år gamla båtar --- då är Aquador 26 HT vinnaren :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guernsey 28

Testad i sista numret av båtnytt. den går visserligen på 1.2m, men då ingår t.ex. bogpropeller. Jag gillar det klassiska linjerna. Mycket bra sjöbåt också med bra bränsle ekonomi.

Jag tittade på 28an och 34an på mässan. Ser riktigt trevliga ut.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cobalt, som i varför 3 mm tjock gelcoat när man kan ta 10mm...

Där kan man snacka om välbyggt - men det kostar ju därefter...

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Skotten1,

Efter att ha läst många annonser på Blocket (100-tals) så har jag lärt mig att bli misstänksam när det står ALLDELES för lite i annonsen. Några exempel ur denna annons:

-- Inget om årsmodell på båten (troligen över 20 år gammal).

-- Inget om motorerna (finns det ens motorer?)

-- Telefon 0739681984 är hemligt nummer.

-- Mainship flybridge är förstås en pseudonym, inte ett företag. Om säljaren inte står med eget namn i annonsen, då är det troligen något skumt.

På internet finns samma modell (år 1985, dubbla 300 hk) till salu i Florida för 59.900 dollar:

http://www.everyboat.com/boat/804-1985-mainship-36-double-cabin-my

Alltså bara drygt halva priset mot 795.000 kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har en Mainship själv (annan modell) så känner jag till båt typen. De tillverkades runt 1985-90 och har normalt två stora bensinare.

Beträffande priset kan man inte ta dollar kursen och konvertera till SEK. Om man lägger till frakt, moms, tull så är en bra tumregel att ta dollar priset gånger 10 för att få vad den kostar i Sverige med allt betalt. Frakt priset är baserat på volym så är båten ovanligt stor jämfört med priset så blir frakten större och dessutom kommer land transporten i USA kosta extra för en sån stor båt. Flybridgen måste dessutom demonteras för att klara maxhöjd för amerikanska land transporter.

För en Mainship 36 som kostar $60.000 i USA får man räkna med runt 700.000 SEK total kostnad för att få den till Sverige. Sålunda tycker jag inte ett begärt pris på 795.000 är orimligt.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johan,

Du har förstås rätt att dollarpriset inte är jämförbart för en svensk --- att köra båten hem från Florida skulle väl kräva följebåt med stor tank ;-)

Min poäng var mest att 795.000 kronor inte alls behöver vara billigt för en ungefär 20 år gammal 36-fotare.

Fast kanske är min inställning färgad av att en kompis köpte en 16 år gammal 37-fotare och fick mest bara elände... En del av eländet beskrivs i slutet av Falska båtar i Vi Båtägare 2-2007 (den North West 1100 som visar sig vara en Euro Yacht 370) och även på besiktningsmannens hemsida, se

http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Vi_Batagare_nr2_2007.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...