paeron 0 Postad 2 Juni , 2007 Hej alla, Var och tittade på en Saga 20 -78 med MB10a idag. Jag har dubbla tummar mitt i händerna och vet inte vad jag skall tänka på, kolla efter vid köp av en sådan båt. Motorutrymmet var rent och fit, lite rost på toppen av motorn och längs blocket som om ngt runnit. Men som sagt annars verkar den ordentligt skött. Säljaren har ägt den i 10 år och har underhållit den kontinuerligt men inte bytt ngt nämnvärt. Har ni några tips? Eller en båt plats att hyra ut i Göteborgtrakten ;-) Mvh/ Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 2 Juni , 2007 Det som runnit kan vara kylvatten, som läckt ut på grund av en otät topplockspackning. Om motorn inte har sötvattenkylning (slutet kylsystem som på en bil, som i sin tur kyls av havsvatten via en värmeväxlare) så rostar motorn invändigt vilket då följer med läckan ut. Frågan är i så fall varför packningen är otät, om det är själva packningen eller om motorn helt enkelt rostat invändigt så mycket att kylkanalerna vidgats. Motorn i sig är en väl beprövad konstruktion, hette tidigare Albin 021. Delar finns att få tag i, kolla www.forsmarin.se eller på blocket, ifall du skulle behöva laga något. Har själv ägt 1/3-dels Saga 20 och kan intyga att det är en bra nybörjarbåt. Förhållandevis billig att köpa och framförallt att äga (låga försäkringskostnader, närmast obefintliga bränslekostnader), inte mycket som kan gå sönder och sjöduglig. Det är också en social båt, det går att sitta tillsammans och käka på ett civiliserat sätt samtidigt som man glider fram, till skilland mot mindre planande båtar där man mer sitter och klamrar sig fast och vrålandes försöker överrösta motorn. Jämför med hur man åker tåg och bil. I en tågkupé sitter man mittemot varandra med ett bord emellan och det är lungt och tyst, i en bil sitter man bakom varandra, mestadels utan att prata. Vi hade vår Saga 20 i Stockholms innerstad och det var guld att ta en kvällstur till Brommaskärgården (öarna kring Drottningholm) eller genom Slussen och runt Djurgården. Var dock medveten om att de låga bränslekostnaderna och den låga ljudvolymen hänger samman med att båten går långsamt och att man därför inte kommer så långt. För min del tröttnade jag efter ett år på att vi aldrig kom längre än till Ekerö respektive Fjäderholmarna och köpte en planande båt istället. Kortfattat; vill du ha en båt för att mestadels glida runt i hemmavattnen och du har båten så du inte har alltför långa tråkiga transportsträckor, köp en Saga 20. Har du behov av att komma längre eller ser båten som ett transportmedel, köp en motsvarande planande HT-båt. Senast ändrad av Flipperskeppare | 02 juni 2007 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paeron 0 Postad 3 Juni , 2007 Tack så mycket för dina tankar. Det blev affär idag och jag ser fram emot att tuffa runt bland kobbarna mellan marsstrand och tjörn under sommaren. Motorn skall vara servad och jag får nog hålla ett öga på om det blir fuktigt runt topplocket inledningsvis. Nu blir det väl till att inhandla ett antal spännande böcker eller dyl. så att man får ut maximalt av resetiden :-) Är det ngn som vet om det finns ngn Saga community online eller dyl.? Mvh/ Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser